FHI kräver höjd alkoholskatt

För att hjälpa den utsatta grupp som dricker mest alkohol i samhället måste alkoholskatten höjas och restriktioner för alkoholreklamen införas. Det skrev Statens folkhälsoinstituts generaldirektör, Sara Wamala, i går på DN-debatt.

Som Accent redovisade igår anser Statens folkhälsoinstitut att den svenska alkoholpolitiken visserligen varit framgångsrik eftersom unga vuxna dricker mindre men att den inte räckt till för att skydda dem som dricker mest i samhället. När de flesta minskar sin konsumtion blir den lilla grupp som dricker mycket, mer avvikande, vilket medför en extra stigmatisering.

Mats Hallgren, forskare vid Karolinska institutet, studerar gruppen som dricker mest för att ta reda på mer om den.

− Ännu vet vi inte vad som kännetecknar individerna i den här gruppen, men vi hoppas ha svaret om några månader, säger han.

Han berättar också att även om data går lite upp och ner så förefaller det som om gruppen har ökat sin konsumtion från år 2000 till 2010. De går alltså emot trenden att fler dricker mindre eller inte alls.

− En tanke är att det kan spegla den ökade polariseringen som finns i samhället. Skillnaderna i hälsa mellan olika grupper blir större och större, säger han.

Statens folkhälsoinstitut anser att en skattehöjning är den effektivaste åtgärden för att nå dem som dricker mest.

− Att höja skatterna är en preventiv åtgärd som vi vet fungerar, säger Pi Högberg, utredare på Statens folkhälsoinstitut. Om andra åtgärder är otillräckliga så är det en naturlig slutsats att skatterna måste höjas. Det framgår av vår Folkhälsopolitiska rapport att det är vårt främsta förslag.

Hon hoppas att regeringen ska våga fatta beslut om en skattehöjning trots att alkoholindustrin trycker på för att förhindra en höjning.

− Regeringen har aviserat att de vill höja skatten. Vi hoppas att de ska ta steget och genomföra det också, säger Pi Högberg.

Hon är inte rädd för att smugglingen ska öka om skatten höjs.

− Även i länder med, i princip, obegränsad införsel, har skattehöjningar haft effekt, men naturligtvis måste en höjning åtföljas av en prioritering av införsel kontroll och åtgärder mot smuggling, säger hon.

Statens folkhälsoinstitut vill också begränsa möjligheterna att marknadsföra alkohol.

− Det borde åtminstone gå att få bort alkoholreklamen från svenska idrottsevenemang, säger Pi Högberg.

I den folkhälsopolitiska rapporten föreslår Statens folkhälsoinstitut att regeringen ska skärpa lagstiftningen för alkoholmarknadsföring, förbjuda alkoholbranschen att sponsra idrottsföreningar och idrottsevenemang och pröva hur alkoholreklamen kan begränsas i tevekanaler som sänder från andra länder för att kringgå svensk lagstiftning.

Eva Ekeroth

Mer från Accent