Alkoholglass

Efter alkoholen i glassen – nu startas namninsamling

Andreas Ek-Sarfraz tröttnade på all alkohol i glassen. Nu har han startat en namninsamling för att stoppa alkoholen, och uppmanar fler att skriva på.

Efter att ha passerat olika glassbarer i köpcentrum och studerat utbudet fick Andreas Ek-Sarfraz, medlem i IOGT-NTO i Malmö, nog. I allt fler glassar fanns det alkohol, och han tyckte att det hade gått för långt.

– Jag blev liksom lite, inte förbannad … Men jag kände att nu måste jag göra något. Varje gång jag går förbi glasskiosken så är nio av tio kunder barn och jag har svårt att se att baren vill äta mojitoglass, säger Andreas Ek-Sarfraz.

För att göra något skapade han en Facebookgrupp som heter ”Glassindustrin, bort med alkoholen”, och nu har han även startat en namninsamling för att få bort alkoholen från glassen.

– Jag kände att jag ville se om det fanns fler som blev arga över det här och i så fall samla dem. Jag tycker att alkoholnormen pushar in alkoholen på områden där den inte hör hemma. Jag tycker att det är en jäkligt big deal, för gränserna pushas hela tiden.

Andreas Ek-Sarfraz.
Andreas Ek-Sarfraz.

Vad hoppas du kunna förändra genom namninsamlingen?

– Jag hoppas att GB inser sin fadäs och inser att ”okej, det här var en dum produkt”. Att de ska inse att de deltar i normbildningen av alkohol och hjälper till att pusha alkohol ner i åldrarna. Det är inte alkoholprocenten som är det viktiga, det är att man flyttar på gränsen. Om vi börjar tycka det här är okej så har vi snart en situation där alkohol är accepterat all over the place. Det måste finnas frizoner där det är okej att inte dricka.

För närvarande har 33 personer skrivit under namninsamlingen.

– Nästa steg är att få fler människor att skriva under. Vi har inte fått ut den ordentligt, det har varit lite dåligt drag från vårt sida. Vi behöver få med folk på tåget. Men visar det sig att det här är en fråga som folk inte tycker är viktig, då vet vi det i alla fall. Så man kan se det som en testballong för vad folk tycker är okej eller inte. Mitt mål är förändring … Men jag hoppas minst att få en insikt i vad GB tycker.

Accent har pratat med GB:s marknadschef, som duckar för kritiken.

Mer från Accent