Accent granskar: De tjänar miljoner på välgörenhet

Av: Pierre Andersson

Pool Media gör varje år miljonvinster på att få företag att sponsra behjärtansvärda kampanjer. Två av kampanjerna, Ett narkotikafritt Sverige och Riksorganisationen för utsatta barn, är helägda dotterbolag till Pool Media. Något som mörkas både på hemsidorna och i säljsamtalen.

– Om man utger sig för att vara en organisation fast man är ett aktiebolag så kan det röra sig om bedrägeri om man gör en ekonomisk vinning på det, säger Kaj Hahne som är inspektör på bedrägeriroteln i Stockholm city.

Företaget Pool Media i Örebro tjänar miljoner varje år på att ragga företagssponsorer till de välgörenhetskampanjer de jobbar för. Kampanjerna Rökfri ungdom och Noll tolerans mot mobbing säljer Pool Media på uppdrag av Riksförbundet Hem och Skola.
Hur deras avtal ser ut eller hur mycket pengar av det som Pool Media får in som går till kampanjerna vill varken Pool Media eller Hem och skola avslöja.

– Jag kan inte uttala mig om avtalet, hur det ser ut i procentsatser och kronor, säger Agnetha Alenius som är ordförande för bolaget Hem och skola utveckling AB.

Klart är det i alla fall att det är lönsamt för Pool Media. Koncernen omsatte 95 miljoner kronor 2008, över 20 miljoner av det var vinst. Aktieägarna, Morgan Falk, som också är vd i bolaget, och sonen Niklas Falk, som är vice vd, kunde glädjas åt en aktieutdelning på 12 miljoner.

Men Pool Media driver också två egna kampanjer. Ett narkotikafritt Sverige, ENS, som har funnits sedan 1989 och Riksorganisationen för utsatta barn, Rofub, som är nystartat.

Rofub och ENS marknadsförs som ideella organisationer, både på deras egna hemsidor och av säljarna, trots att de egentligen är aktiebolag som ingår i Pool Media koncernen.

Accent har ringt runt slumpmässigt till företag som sponsrar Rofub. Samtliga har uppfattat Rofub som en ideell verksamhet och inte som ett aktiebolag.

– Jag hade aldrig gått med på att stödja det om jag visste att ett säljföretag låg bakom och att det inte är ideellt. Vi kommer inte att stödja det här i fortsättningen, säger Annette Ekström på Familjebostäder i Stockholm.

– Jag har inte fattat att det inte var en organisation. Ett aktiebolag hade jag aldrig sponsrat, deras syfte är att tjäna pengar till ägarna, det vill jag inte ge pengar till, säger Pär Lemnert på Gävle Reklam i Gävle.

När Accents reporter såg till att bli uppringd av en säljare från ENS fick vi följande förklaring på frågan varför ENS inte har ett 90-konto, som de flesta organisationer som sysslar med insamling till välgörenhet har.

– Vi har inte 90-konto, vi är berättigade att ha det men vi har lagt upp det på en bolagsform som gör att det är friare insyn i vårt bolag så man kan kolla hur vi arbetar.

På frågan om ENS är ett företag eller en organisation svarade säljaren att det är en organisation.

Enligt Kaj Hahne på bedrägeriroteln i Stockholm city kan det vara ett brott att utge sig för att vara en organisation om det egentligen rör sig om ett aktiebolag.

– För det första är det ett vilseledande av de som sponsrar eftersom de tror att det är en helt annan sak. Behåller man en stor del av pengarna så skulle det kunna bli ett bedrägeri. För att det ska bli ett bedrägeri ska det vara en ekonomisk vinning vilket det verkar det vara i det här fallet, säger han

Niklas Falk som är vice vd på Pool Media tycker inte att det spelar någon roll om de driver ett aktiebolag eller en organisation, det är arbetet på skolorna som räknas.

Hur ska man som företagare kunna veta om man blir uppringd av Riksorganisationen för utsatta barn att det här är ett aktiebolag?

– Det står på fakturan.

Så då ska man kolla det där alltså?

– Ja om man anser att det spelar någon roll. Jag vet inte varför det skulle spela någon roll.

Men om ett företag sponsrar er för att de tror att det är en organisation och sedan är det egentligen ett företag som har en väldigt stor vinst?

– Det de ska vara med och stödja är det som vi gör på skolorna. Tycker de att det är ett bra jobb vi gör ska de vara med och stödja oss.

Sedan att vi är proffs på det vi gör så är det inte sämre för det.

Men om det inte är ett problem varför talar ni inte om att ni är ett aktiebolag?

– Vi tycker inte att det spelar någon som helst roll.

Joanna Wågström

Lyssna på intervjuerna här

Säljare från Ett Narkotikafritt Sverige intygar att det är en organisation pengarna går till

Niklas Falk, vice vd på Pool Media

Karl Dahl, Riksorganisationen för utsatta barn

Läs också

Det är omoraliskt att tjäna pengar på barn och misär

Så mycket tjänar ägarna på sponsringen

Dela artikeln:
2

36 kommentarer

  1. Anders karlsson skriver:

    På tiden att någon synar Pool Media AB och deras verksamhet. Hoppas att fler tidningar i landet tar upp detta.

  2. Helena Wannberg skriver:

    Oerhört bra. Joannas intervjuer är i Uppdrag granskning-klass. Fantastiskt hur de försäkrar att det är en organisation, gång på gång. Även fascinerande hur de talar om ”internetdrogerna” som den stora faran. Men det är säkert många sponsorer som går igång på sånt…

  3. S skriver:

    Märkligt att inte liknande organisationer såsom tex RNS granskas? De arbetar på precis samma sätt som ENS, nämligen raggar sponsorer, men sedan får skolorna köpa materialet… ENS däremot ger ALLT GRATIS till skolorna.
    / Nöjd medlem i ENS, som jämfört de båda organisationerna!

  4. Erik Winnfors Wannberg skriver:

    Fast en viktig del som det här handlar om är ju att ENS och Rofub inte är organisationer utan affärsdrivande företag. De försöker segla under falsk flagg för att det är lättare att sälja då.

    Du är väl inte medlem i ENS, även om de kallar sponsorer för företagsmedlemmar? Finns det någon årsstämma du kan gå på o s v?

    RNS och IOGT-NTO och andra organisationer ska också kunna granskas, se på Röda Korset…men ENS eller Rofub är inte några organisationer – de bara kallar sig det.

  5. Robban skriver:

    Ha ha ha säljaren ljuger som hon travar och blir nervös när frågorna kommer ”nu är jag ganska ny här” yeah right hon har jobbat minst 6månader och VET att det är ett företag och inte organisation . skam skam skam för gamla fina Örebro

  6. Sonya Persson skriver:

    Så j..vla bra att ni kollar upp Pool Medias verksamhet. Jag har själv jobbat där och vet vad dom håller på med, bara lögner hela tiden, dålig arbetsmiljö och nya personer som kommer och går hela tiden, deras personalpolitik är under all kritik. Dom skryter om att man ska tjäna 30000 i månaden, jag fick knappt till min hyra, men det fanns dom som skröt i lunchrummet att dom tjänade över 60000 i månaden, f..n vilka torskar. Mycket bra repotage av er.

    //fd anställd på lurföretaget Pool Media

  7. Mia André skriver:

    Niklas Falk tar ut 12 miljoner i aktieutdelning på ett år, det blir 1 miljon i månaden. Hoppas att alla som skänkt pengar till Poolmedia ser detta. Han borde skämmas.

  8. Görgen skriver:

    Kan ingen polisanmäla familjen Falk??

    Dom anställda som ser detta vill nog inte jobba på pool media.

  9. Det är ytterst beklagligt att organisationer som jobbar med frågor som är så viktiga för oss alla i samhället, såsom missbruksproblem, barns svåra situation, använder energin till att smutskasta andra organisationer när de i stället borde använda all kraft till att utveckla det egna arbetet.

    Det här luktar riktigt illa.

    Det här artikelupplägget, som initierats av IOGT, beskriver ingenstans det arbete Pool Media faktiskt gör ute på våra skolor och företag och vilken kvalitet arbetet har. I stället fokuserar IOGT på uttalanden från konkurrerande, icke så framgångsrika organisationer. För mig är inte detta objektiv journalistik utan ren och skär avundsjuka och ett bevis på att man saknar handlingskraft i den egna organisationen.

    Nedan ett exempel:
    Ett företag som sponsrar ENS med 2 500kr på ett år får bl.a. ;
    • Inbjudan till ett kostnadsfritt seminarium om droger och missbruk ”Det händer väl aldrig oss..”
    • Handboken ”Du säger väl inget till chefen..” – en handledning om hur man som chef går tillväga när man får in missbruk på arbetsplatsen.
    • Förslag till en drogpolicy för företaget
    • Tidningen Respons 6 nummer/år
    • Kostnadsfri rådgivning om missbruksfrågor på arbetsplatsen under ett år

    Jag ställer frågan till övriga organisationer – Vad får företag som ”sponsrar” er verksamhet?

    ENS skickar kostnadsfritt till skolorna varje år:
    • Skoltidningen Respons 2 nummer per år’
    • Drogförebyggarpärmen med årliga uppdateringar, bl.a. med drogfakta på våra fem mest efterfrågade invandrarspråk
    • Förslag till drogpolicy för grundskolan
    • Inbjudan till samtlig skolpersonal till föreläsning och droger och missbruk
    • Lathund mot narkotika – en handbok om hur föräldrar kan förebygga och upptäcka missbruk

    Jag ställer frågan till övriga organisationer – Vad gör ni som ni anser vara så mycket bättre?

    Slutligen:
    Ni som på ett objektivt sätt vill kritiskt granska vår verksamhet är välkomna att höra av er. Vi delar gärna med oss av vårt material och vi tar gärna emot förslag och synpunkter. Vår ambition är att göra ett bra arbete ute på företagen och ute på skolorna och har som policy att aldrig i våra säljsamtal baktala andra organisationer som jobbar i ämnet. Och det kommer vi att fortsätta med.

    Helena – anställd på Pool Media

  10. Erik Winnfors Wannberg skriver:

    Helena på Pool Media förstår inte skillnaden mellan kommersiell och ideell verksamhet. Det artikeln beskriver är att Pool Media inte är en organisation som arbetar mot droger utan ett företag som har som affärsidé att producera det Helena beskriver ovan.

    Att inte förstå detta leder Helena på Pool Media helt fel i sitt resonemang. RNS och IOGT-NTO som exempel är inte affärsdrivande och har inga ”konkurrenter” alls. Det är organisationer som består av medlemmar som i huvudsak på sin fritid. Det är ett folkrörelsearbete som skiljer sig oerhört mycket från ett företag som vill sälja sponsorpaket med diplom.

    Pool Media är ett aktiebolag med dotterbolagen ENS och Rofub. Det här är man oerhört otydliga med när man säljer sponsorpaket. Var är smutskastningen?

  11. Koncernen Pool Media, med dotterbolag, har aldrig gett sken av att drivas som ideell verksamhet utan alltid redovisats som ett AB – helt öppet för granskning.

    Det är uppenbart att många inte vet hur övriga organisationer i sfären fungerar – Där flertalet faktiskt finansierar sin verksamhet genom bidrag eller stöd från stat,kommun, privatpersoner eller företag. Ett av många ex: http://www.rns.se/Medlem.aspx

    Det fungerar alltså i princip på samma sätt – men oftast betydligt mindre transparent.

    Att det tyvärr också kan finnas en allmän uppfattning – att ”samhälls – eller behjärtansvärda frågor” – SKA eller BÄST sköts av stat, kommun eller i folkrörelseanda – är förstås beklagligt. Speciellt i lågkonjunktur och nu när kommunerna genomför smärtsamma nedskärningar.

    ENS och Rofub har valt att vända sig till företag och valt att driva sin verksamhet som AB. Det fungerar effektivt och vi är mycket stolta över vårt arbete som vi anser håller mycket hög kvalitet som väl tål granskning.

    Tyvärr, efter att ha läst kommentarerna i spalten, inser jag att det inte verkar finnas ett intresse för det arbete vi utför.- Trots att det för oss är det som är det mest väsentliga.

    Därför bjuder vi återigen in de som vill ta del av vår verksamhet för att redovisa hur den är uppbyggd – allt från säljutbildning, kvalitetssäkring till uppföljning av vårt arbete.

    Organisation= större, samordnad grupp med viss målsättning, t.ex. på arbetsmarknaden. Även upprättande av system för något genom planering och ordnande kan benämnas organisation.
    Källa: Nationalencyklopedin

    Välkommen att kontakta oss. /Helena

  12. Erik Winnfors Wannberg skriver:

    En ideell organisation, som RNS, fungerar så att människor kan bli medlemmar, de har rösträtt på årsmöten, de kan bli valda till styrelser o s v. Det är alltså människor som av övertygelse går ihop för att uppnå något eller göra något. Du Helena kan gå med i RNS och stödja deras arbete och också bli aktiv själv.

    Ett företag, som Pool Media ENS AB, är ett företag som drivs av privat personer. I ENS fall är det tre personer i familjen Falk som sitter i styrelsen, varav två också har exekutiva befattningar. Du Helena kan inte bli medlem i ENS för att delta i verksamheten på din fritid, gå på möten o s v.

    I det som i dagligt tal förstås med ”organisation”, så är alltså ENS inte en organisation. ENS säljare uppger däremot att ENS är en organisation – ENS vill gärna framstå som en organisation eftersom det låter bättre.

    Att organisationer som till exempel RNS eller IOGT-NTO sedan måste ha finansiering till sin verksamhet är inte konstigare än att en schack-klubb eller akvarieförening behöver det.

    Återigen: Artikeln ifrågasätter ju inte ENS material utan dess syften och hur det marknadsför sina kampanjer.

  13. Ann Gustavsson skriver:

    Helena på Pool Media,

    Jag är själv skolsköterska och arbetar på en högstadieskola i Sverige. Ni ljuger när ni säger att ni skickar ut material gratis till alla skolor i Sverige. De informationsblad som ni ibland skickat oss är dessutom rena avskrivningar från diverse myndigheters hemsidor, exempelvis Läkemedelsverket. Er tidning är usel, även där syns det tydligt att ni snott texter och layoutat med en massa gratisbilder. 10 föreläsningar per år i Sverige med en föreläsare kostar ingenting att genomföra med tanke på alla miljoner ni drar in på att skryta om era gratisföreläsningar. Er modell går ut på att spendera minimalt med pengar under året, så att miljonbolepp kan delas ut till ägarna. Hemskt. Och du Helena, du är säkert gift med någon av sönerna Falk så du lever nog gott på bluffverksamheten och känner att du måste försvara den till varje pris! Tragiskt.

  14. Niklas M skriver:

    Bra repotage med Niklas Falk. Tycker vi ska skapa en kampanj för att få in pengar så vi kan skicka han på utbildning i företagsekonomi, karl vet ju inget om den saken. Men det är inte lätt när man bara har en grundskola som grund. Vi kan kalla den för RUFF (Riksförbundet Utbilda Familjen Falk)Kan man tjäna miljoner på det???

  15. Pierre Andersson skriver:

    Diskutera gärna vidare men se till att hålla en hyfsad nivå. Vi förbehåller oss rätten att ta bort personangrepp och andra inlägg som bara är ohyfsade utan att tillföra något till diskussionen.

    mvh

    Pierre Andersson, chefredaktör

  16. Dolda kameran skriver:

    Hur kan ni inbilla er att det är avensjuka som ligger bakom kritiken ?? mycket märkligt men en vanlig kommentar från företaget märker jag =) att låta företag få uppfattningen att det är en organisation de skall stödja osv lutar ju mer åt storastygga vargen än lilleskutt eller ?

    -Hej jag heter Bla Blabber och ringer från Ett narkotikafritt sverge genom Poolmedia AB …. vi arbetar med förse skola med drog info …osv ,Säg så istället o sluta luras ja luras att inte berätta sanningen är oxå ett sätt att luras anser jag i allafall fast ni kan nog behöva hjälp på traven genom skärpta regler i callcenter org men just det ja … ni skapar ju er egen moral o etik så det är nog bortkastat

  17. Tidigare Jobbat på Pool Media skriver:

    Det stora problemet med Pool Media är att de själva precis som Helena skriver verkar tro att de faktiskt gör bra saker. När jag jobbade på Pool Media åt Hem & skola fick olika säljare olika uppgifter om hur mycket pengar som verkligen gick till kampanjen och hur mycket som gick till Pool Media. Till mig sa de att 40% gick till Pool Media, för mina kollegor som börjat några månader tidigare var det 50%.

    Det som Helena så stolt pratar om görs ute i verkliga livet är inte ett piss. På den kampanjen jag jobbade med (mot mobbning) åkte Magnus Sjöberg runt och höll en tre timmar lång föreläsning för mellanstadielärare. Skrämmande var när jag pratade med Sjöberg själv när han skulle till ett ställe han redan varit på ett år senare. Han hoppades då på att inga lärare som varit där året innan skulle komma eftersom han skulle hålla exakt samma föreläsning. Det åren jag jobbade tror jag Sjöberg åkte runt till ca 30 olika platser i Sverige medan vi säljare skrapade ihop åtskilliga miljoner till familjen Falk. Men Helena har säkert ett bra svar på detta också.

    Det mest skrämmande jag har från min tid där är dock när en pojke på en skola i göteborg tog självmord pga av att han var mobbad. När vi kom till jobbet satt ett tidningsurklipp med den rubriken på vår säljtavla och vi slutade ringa de områden vi ringde till. Istället skulle vi direkt ringa företag i göteborg eftersom vi nu hade fått ett lysande säljargument…

  18. Tidigare säljare skriver:

    Jag har också arbetat på Pool Media tidigare. Då sades bl.a. att man från ENS skänkt pengar till Tullverket för inköp av narkotikahundar, vilket snart visade sig vara en ren lögn. Olika provisionslöner på olika lokalkontor, säljare som slutat fick inte ut innestående provision, fackliga företrädare som besökte arbetsplatsen uppmanades att omedelbart lämna företagets lokaler.

    Många anställda hade rekryterats i samarbete med Arbetsförmedlingen och företaget betalade en bråkdel av lönen (den fasta grundlönen på några tusenlappar, provisionen oräknad).

    Tidningen Respons är väl fortfarande reklamfinansierad. Hade en kollega som satt och sålde ”logotyp-annonser” för någon tusenlapp styck, fyllde sida efter sida, detta täckte säkert tryckkostnaden och mera därtill.

  19. Fredrik D skriver:

    ”ENS och Rofub har valt att vända sig till företag och valt att driva sin verksamhet som AB. Det fungerar effektivt och vi är mycket stolta över vårt arbete som vi anser håller mycket hög kvalitet som väl tål granskning.”

    Ja du Helena. Det är väl verkligen effektivt att i en verksamhet som omsätter 95 miljoner kronor kunna ta ut 20 miljoner kronor i vinst. Jag känner inte till särskilt många svenska företag med den vinstmarginalen.

    ”Koncernen Pool Media, med dotterbolag, har aldrig gett sken av att drivas som ideell verksamhet utan alltid redovisats som ett AB”

    Nej Helena det är här du kommer med en direkt osanning och det är det som artiklen handlar om. Lyssna på inslaget med säljaren och läs ditt eget citat…

  20. Jag skriver:

    I artikeln står det:

    ”Rofub och ENS marknadsförs som ideella organisationer, både på deras egna hemsidor och av säljarna, trots att de egentligen är aktiebolag som ingår i Pool Media koncernen.”

    LÖGN!!!

    Exakt VAR på hemsidorna står det att det är ideella organisationer?

    Jag har själv arbetat som säljare och vi fick MYCKET strikta order om att INTE säga något som inte är sant. Vi berättade att vi är en organisation men att vi arbetar ideellt sade vi absolut ALDRIG!

    Till Sonya Persson: Jag hör av ditt inlägg att du är väldigt bitter. Fick du inte ens ihop till din egen hyra så måste du varit helt värdelös eller har en hyra som inte är av denna värld.
    Och vad menar du med att deras personalpolitik är under all kritik?
    Jag blev i alla fall alltid väldigt väl behandlad där.

    Undrar också VARFÖR DEN FJÄRDE INTERVJUN HAR TAGITS BORT??
    VAD sägs i den som inte allmänheten längre ska få höra??

    För övrig dåligt av reportern att välja en så bullrig miljö när hon ringer och intervjuar. Är det meningen att man inte ska höra vad som sägs eller?

    Sen var det inte längesedan det stod i AB hur mycket pengar som tas ut av cheferna i Röda Korset och dom andra ”ideella hjälporganisationerna”. Det var en hel massa miljoner! Är det ärligt??
    Hur mycket av det som skänks tror ni kommer fram till dom som behöver det när man skänker pengar dit???
    Men dom organisationerna kan man inte syna som man kan göra med ett AB.

    Jag tycker det är bra verksamheter iaf. Bra att någon vill göra något för att hjälpa barn som har det för djävligt och att försöka stoppa knarket. Hur mycket gör du??

  21. Helena Wannberg skriver:

    ”Jag” : att arbeta idellt är ju inte alls samma sak som att organisationen som sådan är ideell. I dagligt tal när man talar om ”organisationer” uppfattar dessutom de flesta att det är så kallade ideella organisationer. Med detta menas att de inte finns till för att gå med vinst, utan för att dess medlemmar gått samman för att de tror på samma idéer, eller ett gemensamt intresse el dyl. Ett aktiebolag har däremot som syfte att gå med vinst. Att gå med vinst är inte ”fel”, men det är en helt annan sak.

    Visst kan man ägna sig åt hårklyverier och titta på definitioner av vad ”organisation” kan betyda, men de allra flesta svenskar tror jag uppfattar det ordet som just en sammanslutning av människor som INTE har som syfte att tjäna pengar på sin verksamhet. ENS2000, Rofub mfl är dotterbolag till Pool Media, och är vinstdrivande aktiebolag. Detta är det uppenbarligen väldigt många som aldrig har uppfattat. Hur kommer det sig…?

    Vad ordföranden i Röda korset och andra organisationer har för arvoden är självklart en viktig fråga. Skillnaden är att dess medlemmar kan diskutera detta på kongresser, skriva motioner för att påverka eller rentav avsätta ledningen om de gör fel. Det kan inte Pool Medias anställda med sin VD, och det kan definitivt inte de som har sponsrat dem.

  22. [...] artiklarAccent granskar: De tjänar miljoner på välgörenhet ”Det är omoraliskt och fult att tjäna pengar på barn och misär” Så mycket tjänar ägarna [...]

  23. Jonas skriver:

    Tycker synd om dom som jobbar på Pool Media, satan vad det måste svida att varit förd bakom ljuset så länge. Ni måste skämmas inför era bekanta.

  24. Ragnar Persson skriver:

    Inte en dag för tidigt att skojarbolaget kollas. Att inte det gjorts tidigare är för mej en gåta, det är ju rent bedrägeri de håller på med. ”Falk”arna skrattar väl hela vägen till banken skulle jag tro.
    Varför stoppas inte sånt här, det handlar ju tydligen dock om omkring 95 miljoner/år. Fram för mer/hårdare granskning.

  25. Marianne Eriksson skriver:

    En gång på 80-talet, då jag hade ett företag, blev jag uppringd av en tjej från företaget men så fort hon nämnde namnet Pool Media så svarade jag att det vore det sista i livet jag skulle lämna bidrag till. Jag var nämligen tillfälligt bekant med familjen Falk sedan tidigare och visste deras inställning till ärlighet o.dyl. så det räckte mer än väl för att tacka nej till allt slags samröre. Tjejen (säljaren) blev riktigt sur och ringde upp igen. efter att jag slängt på luren, men fick då samma svar som förut. Kan ingen stoppa sånt här lurendrejeri?.

  26. Senna skriver:

    Vem vill jobba på Pool Media AB ? Sveriges värsta lurendrejeriföretag. Sveriges största lögn.

  27. Anna Karlsson skriver:

    Tycker den här säljaren e helt grym sj hade jag tappat tråden för länge sedan hon säger faktiskt flera gånger att de e ett bolag o att dom har ett organisationsnummer men de verkar ni inte vilja höra … ordet ideel hörde jag inte en enda gång … så vad e det egentliga problemet ??

  28. All in skriver:

    Poolmedias strategi i denna heta potatis är att ”sitta på fisen till lukten försvinner” .. driv denna fråga djupare o längre är mitt tips flytta på fler stenar o se vad som kommer fram .

  29. Per-Åke Andersson skriver:

    Rådet man ger företag och myndigheter när medievargarna fått upp spåret är att vara så öppen som möjligt eftersom smaken på blod gör att vargarna aldrig släpper spåret.
    Har man inget att dölja försvinner blodlukten. Är man som PoolMedia inte transparent har man något att dölja vilket vanligtvis eggar vargarna ytterligare.
    Accent har gjort ett ypperligt jobb men det krävs att någon större drake eller något etermedia som Kaliber i P1 eller Uppdrag Granskning hugger tänderna i PoolMedia. Annars fortsätter de tyvärr sin bedrägliga men förmodligen lagliga verksamhet hur oetisk den än kan tyckas.

  30. Jonas skriver:

    Såg Pool Media:s senaste bokslut på allabolag.se för 2009, detta år plockade familjen Falk ut 16.5 miljoner i aktieutdelning. Så det blir ca 50 miljoner på dom senaste åren.

    Dags för Uppdrag granskning.

  31. Erik Jansson skriver:

    Familjen Falk skrattar och tjänar ca 1 miljon varje månad i aktieutdelning. Vad händer???..inget- polisanmäl pool media.

  32. Daniel skriver:

    Den här falk familjen är ju bara så sorglig att har svårt att förstå hur de kan leva med sig själva?

  33. Det är ju för jävligt rent ut sagt, har ett Race Team som behöver sponsring för att överleva och så sponsrar man i stället själv folk och företag som tjänar miljoner. Sen tror man att man gör nogot för sina barn barn. Sponsrar: ROFUB, Noll Tolerans, ens2000.

  34. The_Beast skriver:

    Detta är skandal. Ägarna lever gott på att lura generösa naringsidkare samt organisationer.
    Nogån som har tid borde engagera sig i att skriva ett brev till alla sponsorer (finns på denna länk)
    http://svt.se/content/1/c8/02/20/77/79/Sponsorer.xls?lid=puff_2189061&lpos=extra_2

    Dessa bedragare samt förfalskare ska ej få ett korvöre mer för att lura godtrogna människor.

  35. Helena skriver:

    Min make skrev ett antal brev till givare till Rofub häromdagen och fick flera tackbrev tillbaka, och besked om att de skulle avsluta sitt stöd.
    Så det är en bra idé av The Beast.
    Framförallt bör de som ger pengar veta vart pengarna hamnar. Därefter är de fria att själva välja.

    Det obehagliga är att säljmetoderna går ut på att använda namn på saker som gör att man tror att man stöttar små föreningar…

  36. [...] tidning Accent ställde en säljare mot väggen och frågade varför man inte har ett 90-konto. ”Vi har inte [...]

Vad tycker du? Skriv din kommentar här