Accent granskar: De tjänar miljoner på välgörenhet

Av: Pierre Andersson

Pool Media gör varje år miljonvinster på att få företag att sponsra behjärtansvärda kampanjer. Två av kampanjerna, Ett narkotikafritt Sverige och Riksorganisationen för utsatta barn, är helägda dotterbolag till Pool Media. Något som mörkas både på hemsidorna och i säljsamtalen.

– Om man utger sig för att vara en organisation fast man är ett aktiebolag så kan det röra sig om bedrägeri om man gör en ekonomisk vinning på det, säger Kaj Hahne som är inspektör på bedrägeriroteln i Stockholm city.

Företaget Pool Media i Örebro tjänar miljoner varje år på att ragga företagssponsorer till de välgörenhetskampanjer de jobbar för. Kampanjerna Rökfri ungdom och Noll tolerans mot mobbing säljer Pool Media på uppdrag av Riksförbundet Hem och Skola.
Hur deras avtal ser ut eller hur mycket pengar av det som Pool Media får in som går till kampanjerna vill varken Pool Media eller Hem och skola avslöja.

– Jag kan inte uttala mig om avtalet, hur det ser ut i procentsatser och kronor, säger Agnetha Alenius som är ordförande för bolaget Hem och skola utveckling AB.

Klart är det i alla fall att det är lönsamt för Pool Media. Koncernen omsatte 95 miljoner kronor 2008, över 20 miljoner av det var vinst. Aktieägarna, Morgan Falk, som också är vd i bolaget, och sonen Niklas Falk, som är vice vd, kunde glädjas åt en aktieutdelning på 12 miljoner.

Men Pool Media driver också två egna kampanjer. Ett narkotikafritt Sverige, ENS, som har funnits sedan 1989 och Riksorganisationen för utsatta barn, Rofub, som är nystartat.

Rofub och ENS marknadsförs som ideella organisationer, både på deras egna hemsidor och av säljarna, trots att de egentligen är aktiebolag som ingår i Pool Media koncernen.

Accent har ringt runt slumpmässigt till företag som sponsrar Rofub. Samtliga har uppfattat Rofub som en ideell verksamhet och inte som ett aktiebolag.

– Jag hade aldrig gått med på att stödja det om jag visste att ett säljföretag låg bakom och att det inte är ideellt. Vi kommer inte att stödja det här i fortsättningen, säger Annette Ekström på Familjebostäder i Stockholm.

– Jag har inte fattat att det inte var en organisation. Ett aktiebolag hade jag aldrig sponsrat, deras syfte är att tjäna pengar till ägarna, det vill jag inte ge pengar till, säger Pär Lemnert på Gävle Reklam i Gävle.

När Accents reporter såg till att bli uppringd av en säljare från ENS fick vi följande förklaring på frågan varför ENS inte har ett 90-konto, som de flesta organisationer som sysslar med insamling till välgörenhet har.

– Vi har inte 90-konto, vi är berättigade att ha det men vi har lagt upp det på en bolagsform som gör att det är friare insyn i vårt bolag så man kan kolla hur vi arbetar.

På frågan om ENS är ett företag eller en organisation svarade säljaren att det är en organisation.

Enligt Kaj Hahne på bedrägeriroteln i Stockholm city kan det vara ett brott att utge sig för att vara en organisation om det egentligen rör sig om ett aktiebolag.

– För det första är det ett vilseledande av de som sponsrar eftersom de tror att det är en helt annan sak. Behåller man en stor del av pengarna så skulle det kunna bli ett bedrägeri. För att det ska bli ett bedrägeri ska det vara en ekonomisk vinning vilket det verkar det vara i det här fallet, säger han

Niklas Falk som är vice vd på Pool Media tycker inte att det spelar någon roll om de driver ett aktiebolag eller en organisation, det är arbetet på skolorna som räknas.

Hur ska man som företagare kunna veta om man blir uppringd av Riksorganisationen för utsatta barn att det här är ett aktiebolag?

– Det står på fakturan.

Så då ska man kolla det där alltså?

– Ja om man anser att det spelar någon roll. Jag vet inte varför det skulle spela någon roll.

Men om ett företag sponsrar er för att de tror att det är en organisation och sedan är det egentligen ett företag som har en väldigt stor vinst?

– Det de ska vara med och stödja är det som vi gör på skolorna. Tycker de att det är ett bra jobb vi gör ska de vara med och stödja oss.

Sedan att vi är proffs på det vi gör så är det inte sämre för det.

Men om det inte är ett problem varför talar ni inte om att ni är ett aktiebolag?

– Vi tycker inte att det spelar någon som helst roll.

Joanna Wågström

Lyssna på intervjuerna här

Säljare från Ett Narkotikafritt Sverige intygar att det är en organisation pengarna går till

Niklas Falk, vice vd på Pool Media

Karl Dahl, Riksorganisationen för utsatta barn

Läs också

Det är omoraliskt att tjäna pengar på barn och misär

Så mycket tjänar ägarna på sponsringen

Dela artikeln:
0