Japan

Bryggerier i Japan möter minskad efterfrågan med ökad alkoholhalt

Snabb och billig fylla – det är japanska bryggares sätt att möta minskad ölförsäljning.

I Japans snabbt åldrande befolkning minskar efterfrågan på öl. Det har fått de japanska bryggerierna att utveckla nya produkter som syftar ger den arbetande befolkningen snabb och billig fylla. Det rapporterar Bloomberg.

Japans inhemska öl känner av samma trend som sprider sig globalt: ölförsäljningen minskar medan vin och sprit ökar. Bryggerierna satsar nu därför på produkter riktade till specifika grupper; i USA har Molson Coors Brewing Co tagit fram ett fruktöl som riktar sig till unga mellan 21 och 24, medan bryggerierna i Japan siktar på en äldre målgrupp av demografiska skäl. Japans befolkning blir snabbt äldre och årskullarna som fyller 20, vilket är åldersgränsen för att dricka alkohol, blir mindre för varje år.

De färdigblandade drinkar som nu utvecklas i rask takt brukade tidigare ha en alkoholhalt på mellan fyra och sex procent, medan de nya som tas fram ligger upp mot det dubbla, nio procent, vilket är högsta möjliga innan drycken hamnar i en högre skatteklass.

För att bättre falla äldre i smaken är de nya dryckerna mindre söta och saknar den brännande smaken som vissa spritdrycker kan ha. De marknadsförs nu av bryggerierna för att öka försäljningen igen sedan den fallit två år i rad.

Och satsningen har lönat sig. Marknadsvärdet för färdiga drinkar har nästan dubblerats och är nu uppe i 125 miljarder yen (motsvarande 10,6 miljarder kronor).

Shiro Abe, 58 år, som snart ska gå i pension, är en del av målgruppen.

– För en gammal man som vill bli full billigt och fort är det väldigt bra, säger han till Bloomberg efter att ha druckit några burkar för att fira sin pensionering.

De starka dryckerna riskerar att göra fler beroende.

– De färdigblandade dryckerna är lätta att dricka, så du riskerar att dricka allt för mycket, säger beroendeläkaren Ryosuke Den, vid alkoholkliniken på Komagino Hospital utanför Tokyo, till Bloomberg.

Satsningen på hög alkoholhalt som får konsumenten att bli berusad billigt avslöjar de japanska bryggeriernas prioritering, anser Euan McLeish, analytiker på Bernstein.

– De är mycket innovativa, men på fel sätt. De borde fokusera på att utveckla kvaliteten på sin öl för att öka marginalerna, säger han till Bloomberg.

Mer från Accent