Bryggerijättarna slåss om Vietnam
Montage. Foto: Viktor Rutberg/Nicolas Raymond/Didriks/Flickr-CC By 2.0

Bryggerijättarna slåss om Vietnam

Carlsberg tar upp kampen med andra bryggerijättar om marknadsandelarna i Vietnam. Och vinstmöjligheterna är stora. Alkoholkonsumtionen ökar kraftigt och öl är populärt.
Av: Eva Ekeroth

Vietnameserna dricker mest öl i Asien och alkoholkonsumtionen ökar kraftigt. Mer än 40 procent av de vietnamesiska männen dricker riskabla mängder alkohol enligt officiella källor. Ändå har vietnameserna ännu inte nått europeiska nivåer. Det får alkoholindustrin att kasta lystna blickar på den lukrativa marknaden.

I våras skrev Accent om hur Heineken tagit sig in på den vietnamesiska marknaden genom att köpa upp Asia Pacific Breweries och deras ölmärken Tiger och Anchor Beer. Deras målgrupp var unga vietnameser och syftet var att öka vinsten från den asiatiska marknaden eftersom den västerländska anses vara mättad. De är nu näst störst på marknaden.

 

Carlsberg, som var ett av de första utländska bryggerierna på plats, har fått se sig omsprungna av Heineken. Nu tar Carlsberg upp konkurrensen och storsatsar även de på Vietnam. Det skriver Vietnam Investment Review, VIR.

– Med en genomsnittskonsumtion på 33 liter, jämfört med Danmarks 80 liter, kommer Vietnam att vara platsen för våra huvudsakliga investeringar de kommande åren, säger Tayfun Uner, vd för Carlsberg Vietnam, till VIR.

Enligt VIR står Asien för närmare 40 procent av världens totala ölkonsumtion och för 28 procent av Carlsberg Groups vinst.

 

För att lyckas öka försäljningen har Carlsberg gjort om designen på sin lokala ölsort Huda, som Carlsberg köpte upp 2011, samt på Tuborg. Carlsberg har spenderat 20 miljoner dollar på att marknadsföra Tuborg i Vietnam och lyckades sälja 800 miljoner liter av ölet förra året.

Carlsberg har också för avsikt att öka sin andel av ägandet i Hanoi Beer Alcohol and Beverage, Habeco, där staten äger 82 procent. Men ännu har inte regeringen sagt ja.

 

Södra Vietnams motsvarighet, Sabeco, som producerar de lokala märkena Saigon beer och 333 Beer, är fortfarande störst och har 46 procent av Vietnams ölmarknad, frestar de utländska bolagen och såväl Heineken som Ab-Inbev, SAB Miller, Asahi, Kirin Holdings, Singha, Thai Beverage, och Shingha köar för att få köpa bolaget medan Carlsberg förhandlar om Habeco.

 

 

Vill du läsa mer om alkohol och andra droger? Prenumerera kostnadsfritt på Accents nyhetsbrev och få veckans nyheter direkt i din mejlbox:


»
Dela artikeln:
0