Australien

Australien: Alkoholindustrin förhalar varningstexter

Före årsskiftet ska burkar och flaskor som innehåller alkohol vara försedda med varningstexter i Australien. Trots att det bara återstår tre månader har endast 37 procent av förpackningarna sådana etiketter.

För två år sedan fattade myndigheterna beslutet att varningstexter skulle införas. Industrin uppmanades att sätta igång genast, men fick tid fram till 31 december 2013 att frivilligt genomföra ändringen.

En undersökning genomförd av the Foundation for Alcohol Research and Education, FARE, visar att endast 31 procent av vinflaskorna och 35 procent av ölburkarna har texter som till exempel varnar för att dricka när man är gravid eller ska köra bil.

Sprit- och alkoläskleverantörerna har lyckats något bättre, 43 procent av deras produkter är nu försedda med varningstexter.

Undersökningen omfattade 251 produkter och visade ändå på en stor förbättring då endast 16 procent av produkterna hade varningstexter 2012.

Michael Thorn, chef för FARE, anser att alkoholindustrin har misslyckats totalt.

− På två år har Drinkwise endast lyckats få ut budskapet till konsumenterna på 37 procent av alla alkoholprodukter. Det är rent pinsamt, säger han.
FARE är också kritiska mot att de flesta varningstexterna tar upp mindre procent av etikettens yta och att de flesta är placerade på baksidan, sidan eller undersidan av produkten.

− Alkoholindustrin kan inte anförtros uppdraget att genomföra det här. Nu är det tid för regeringen att lagstifta, säger Michael Thorn.

Bryggarföreninen i Australien anser att undersökningen är missvisande och hävdar att nio av tio burkar och flaskor nu har en varning mot att dricka under graviditet.

Spritindustrin säger att av den sprit som kommit till Australien sedan i juni har 85 – 99 procent sådan märkning.

Mer från Accent