Anställda inom media, information och PR dricker mest på jobbet

Media, information och PR är de branscher som har den mest liberala alkoholkulturen. Det visar en ny norsk undersökning av fler än 10 000 anställda i 25 branscher.

Bank finans och försäkring följer tätt efter, sedan kommer de som arbetar med försäljning, IT, hotell- och restaurang, fria yrken och konst.

Mest traditionell syn har de som arbetar med renhållning. Hack i häl kommer de som arbetar med hälsa och sociala frågor, lärare och VVS-anställda.

Studien har genomförts av Stiftelsen Bergens klinikkene i samarbete med universitetet i Bergen och redovisas i en ny rapport med titeln ”Rus och voksenbefolkningen. Tidlig intervensjon ut fra et arbeidslivsperspektiv”. Den visar också att de som arbetar i offentlig sektor upplever alkoholkulturen som mindre liberal än de som arbetar i privatsektor eller är egna företagare.

Undersökningen visar dock att det inte är särskilt vanligt att man dricker i jobbsammanhang. De flesta, 67,7 procent, uppger att det skett mer sällan en gång i månaden och 17,5 procent att de aldrig druckit i samband med arbetet. Ändå uppger 12 procent att de druckit i jobbsammanhang några gånger i månaden det senaste året, 1,9 procent att det skett några gånger i veckan och 0,9 procent att det skett dagligen eller nästan dagligen.

Ju högre upp i hierarkin desto mer alkohol i samband med arbetet. Mest dricker manliga toppchefer. Minst dricker kvinnor utan chefsposition.

Av undersökningen framgår också att 12,2 procent någon gång inte klarat av att gå till jobbet dagen efter på grund av baksmälla. De flesta, 87,7 procent, har dock aldrig avstått från arbete dagen efter. Det betyder inte att de varit opåverkade, 28,9 procent har någon gång upplevt att de fungerat mindre bra på arbetet på grund av att de druckit föregående dag.

Eva Ekeroth

Mer från Accent