Alkos försäljning sjönk efter lagändring
Foto: Selig/Wikimedia Commons

Alkos försäljning sjönk efter lagändring

Alko, Systembolagets finska motsvarighet, tappade 7,5 procent av försäljningen i januari. Orsaken antas vara att livsmedelshandeln nu får sälja starkare alkohol.
Av: Eva Ekeroth

Januari är alltid en lugn månad på Alko, det finska alkoholmonopolet, men i år var det lugnare än vanligt. Jämfört med januari förra året minskade försäljningen med 7,5 procent. Det skriver Hufvudstadsbladet.

På färdigblandade drycker, som alkoläsk, minskade försäljningen med hela 40 procent. Främsta anledningen till försäljningsminskningen antas vara den lagändring som tillåter försäljning av drycker med en alkoholhalt upp till 5,5 procent att säljas i livsmedelsbutiker, på bensinstationer och liknande. Dessutom höjdes priserna på alkoholdrycker med fem procent.

Alko har räknat med att försäljningen av bryggeriprodukter kommer att minska med mellan 70 och 90 procent på grund av den nya lagen. Enligt bolaget är det för tidigt att säga om prognosen stämmer.

Hur stor alkoholförsäljningen har varit i andra butiker finns inga siffror på än.

Dela artikeln:
0