Alkoholreklamen blir UNF:s valfråga – med kampanj efter valet
Isabelle Benfalk. Foto: Caroline Tibell

Alkoholreklamen blir UNF:s valfråga – med kampanj efter valet

Alkoholreklamen går inte att komma undan. Och den engagerar. Isabelle Benfalk vill att UNF:s valkampanj ska bli ihågkommen även om 20 år.
Av: Anna Fredriksson

Ungdomens nykterhetsförbund, UNF, har bestämt att deras politiska kampanjarbete startar först efter valet. Processen att välja ut en politisk nyckelfråga har varit ganska lång och involverat förbundets medlemmar. Först fick alla nominera frågor som man tyckte var viktiga att driva politiskt.

– Det kokade ner till de tre frågorna: folkölen in på Systembolaget, öppettider på krogarna och alkoholreklamen, säger Isabelle Benfalk, ordförande i UNF.

 

För att göra argumenten i de olika frågorna tydliga bjöds tre medlemmar in till en debatt som filmades och släpptes i UNF-lokalen på facebook. En möjlighet för alla att fundera. Sedan blev det omröstning.

– Det var ganska jämnt, men tydligt att alkoholreklamen hade majoritet. Jag vet att många har tänkt på vilken fråga som flest UNF:are kan driva nationellt, men också lokalt, säger Isabelle Benfalk.

Hon ser frågan som lätt att jobba med, och en fråga som engagerar alla åldrar.

– Vi märker alkoholreklamen varje dag. Nu finns den också på snapchat där minderåriga rör sig.

 

Nu startar arbetet med hur kampanjen ska utformas. Den kommer att presenteras först efter valet.

–Får vi något tillfälle att lyfta frågan innan dess då hugger vi självklart på det, men det organiserade arbetet i kampanjform kommer efter valet, säger Isabelle Benfalk.

Det är viktigt för UNF att hitta metoder som kan passa olika åldrar, eftersom förbundets medlemmar täcker ett stort åldersspann mellan 13 och 25 år.

– Det ska kännas kul att kampanja. Om 20 år, då vill jag att folk ska säga att den här kampanjen är deras bästa drogpolitiska minne.

Dela artikeln:
0