Alkoholreklam

Fantasyöl fälls i fransk domstol

En fransk reklamfilm för ölmärket Grimbergen, som vänder sig till unga konsumenter, har nyligen fällts i Högsta domstolen i Paris. Domen kan bana väg för fler fällande domar gällande alkoholreklam inom EU.

Ölet Grimbergen, ägt av Carlsberg, har på sin logga fågel Fenix samt en bild på ett kloster. Dessa fantasieggande element har företaget tagit fasta på och skapat reklamfilmer, riktade till en ung publik, i samma anda som exempelvis Game of Thrones. Allt för att dra in de unga i en fantasivärld som de känner igen och gillar.

Tanken är att de unga konsumenterna ska associera fågel Fenix, ett djur med exceptionella krafter, med upplevelsen av Grimbergen. En slogan man bland annat använder i reklamen är att ölen har ”intensitet som en legend”.

Men enligt Högsta domstolen i Paris har ordet legend ingenting att göra med smak, och fäller därmed Grimbergen-reklamen, då den tydligt strider mot fransk lagstiftning på mer än ett sätt. Domstolen lutar sig mot Evin-lagen, vars främsta syfte är att skydda unga mot farlig reklam.

Alkoholreklam riktad mot unga har effekt och en kampanj som Grimbergens bidrar starkt till att framställa alkohol som något attraktivt och banaliserar även drickandet, fastslår domstolen.

Varje år dör 49 000 fransmän på grund av alkohol.

Mer från Accent