Alkoholkampanjer fungerar inte

Kampanjer och varningsfilmer mot alkohol har ingen effekt på alkoholkonsumtionen. Det slår internationella forskare fast i en ny rapport.

Varken medvetandehöjande kampanjer eller ren alkoholinformation har någon effekt på alkoholkonsumtionen enligt forskarna bakom den nyligen uppdaterade rapporten Alcohol – no ordinary commodity, det skriver den norska tidningen Aftenposten.

Forskarna Ingeborg Rossow och Thomas Babor förespråkar i stället alkoholskatt, begränsning av utskänkningstillstånd och tider får alkoholservering, samt åldersgräns för att köpa alkohol som effektiva metoder för att få bukt med konsumtionen.

– Ofta satsas det på strategier och kampanjer som forskningen har visat saknar effekt eller som inte har utvärderats. Eftersom alkohol inte är som andra varor har allmänheten rätt att förvänta sig en kunskapsbaserad utformning av alkoholpolitiken, säger Ingeborg Rossow till Aftenposten.

Joanna Wågström

Mer från Accent