Alkohollobbyn

Alkoholindustrin stöttar välgörenhet

I en studie anklagas alkoholindustrin för att ta efter tobaksindustrin och finansiera välgörenhet i syfte att få politiskt inflytande.

Brittiska alkoholföretag har anammat tobaksindustrins tveksamma metoder och stöttar välgörenhet i syfte att få inflytande över regeringen. Det hävdas i en ny studie från London School of Hygiene and Tropical Medicine enligt The Guardian.

Fem välgörenhetsprojekt på alkoholområdet har fått upp till en miljon pund vardera. Projekten har drivits av två organisationer: Addaction, som arbetar med personer med beroendesjukdom, och brittiska Mentor, som arbetar förebyggande. Avslöjandena har väckt oro eftersom de båda organisationerna är de enda som fortfarande deltar i den grupp som försöker nå frivillig överenskommelse med industrin om hur man ska komma till rätta med skador orsakade av alkohol eller fetma. De två organisationerna stannade kvar i samarbetet trots att alla andra ideella organisationer på alkoholområdet samt de medicinska grupper som från början satt med, har dragit sig ur.

– Det faktum att de enda kvarvarande deltagarna i samarbetet är finansierade av industrin är oroande, eftersom alla andra representanter för folkhälsan som deltog från början hoppat av på grund av att de saknade förtroende för gruppen säger Jim Mc Cambridge, huvudförfattare till studien.

Katherine Brown, chef för Institutet för alkoholstudier, som inte är finansierat av industrin, säger att det är en medveten taktik.

– Att stötta ideella organisationer har länge varit en vanlig taktik från tobaks- och alkoholindustrins sida. Det är ett sätt att skydda företaget rykte, men ännu viktigare är att det kan ge tillträde till regeringstjänstemän och möjlighet att påverka politiken, säger hon.

Studien kommer att publiceras i European Journal of Public Health.

Samtidigt som Accent fick kännedom om studien kom ett pressmeddelande om ett nytt öl som ska säljas mot trafficking och slaveri. NotForSaleAle är namnet på produkten. Enligt pressmeddelandet är det personalen på bryggeriet som ville göra något gott. Kristina Sperkova, Strategisk koordinator, IOGT-NTO-rörelsens internationella arbete, blir bekymrad.

– Det är förstås bra att personalen vill engagera sig mot trafficking. Men faran är att deras produkt hjälper till att rättfärdiga att alkoholkulturen sprids, säger hon till Accent.

Hon ser allvarligt på att företaget som lanserar ölen ska medverka vid TEDx i Almedalen.

– TED samlar kunskap och sprider idéer över världen. Bara innoverande och inspirerande produkter får presenteras. Jag är besviken över att de inte ser sambandet mellan alkohol och fattigdom och förtryck i världen. Det är också mycket illa att den slogan, ”Not for sale” som används mot trafficking nu också förknippas med alkohol, säger hon.

Kristina Sperkova tycker att ölen ska utmanas i Almedalen.

Jag hoppas att Almedalsdrinken väljer att utmana dem, säger hon.

Mer från Accent