Alkoholfritt fortsätter att öka på Systembolaget

Försäljningen av alkoholfria drycker på Systembolaget fortsätter att öka – förra året steg försäljningen med 26 procent. Samtidigt visar nya siffror att stödet för monopolet är starkare än någonsin.

Systembolaget släppte idag försäljningsstatistiken för 2011. Den totala alkoholförsäljningen låg i princip stilla, men uppdelat på vin, sprit och öl syns en del skillnader. Försäljningen av vin ökade med 1,7 procent, öl med 0,6 procent medan sprit- och ciderförsäljningen minskade.

Alkoholfritt fortsätter att öka och är även i år den produktgrupp som ökar mest. Under helåret såg Systembolaget en ökning på 26 procent, medan ökningen under det fjärde kvartalet var hela 39 procent jämfört med föregående år.

– Det är glädjande att våra kunder har ett stort intresse för det alkoholfria sortimentet. Vi kommer fortsätta utveckla det även under 2012 för att kunna erbjuda ett generöst och högkvalitativt utbud av alkoholfria drycker, säger Magdalena Gerger i ett uttalande.

Systembolaget kan också konstatera att stödet bland den svenska befolkningen för monopolet är fortsatt starkt. Under 2011 svarade 68 procent ja på TNS Sifo:s fråga om man vill behålla Systembolagets ensamrätt på försäljning av alkohol. Detta är den högsta siffran sedan mätningarna startade 2001.

Pierre Andersson

Mer från Accent