Alkoholföretagen lockar unga via sociala medier

Ann-Therése Enarsson från Systembolagets dotterbolag IQ presenterade en studie om alkoholreklam via sociala medier. Foto: Joanna Wågström

Alkoholreklam på internet ökar kraftigt. Producenterna riktar sig mot ungdomar och bygger relationer genom roliga spel, tävlingar och inbjudningar. Trenderna presenterades på ett seminarium om alkoholreklam och sociala medier som IOGT-NTO och IQ anordnade i Stockholm.

Varannan svensk ungdom mellan 18 och 25 år har stött på alkoholreklam på nätet. Det visar en studie som Systembolagets dotterbolag IQ genomfört. 25 procent av de tillfrågade ungdomarna hade fått en aktiv inbjudan av något alkoholföretag. Alla upplevde att mängden alkoholreklam hade ökat.

– Det verkar som att ingen bryr sig om vad som händer i det här mediet, sade Ann-Therése Enarsson, när hon presenterade IQ:s studie på alkoholreklamseminariet.

IQ har under en helg tittat på musikkanalen MTV för att se vilka producenter som gör reklam där. Sedan har de aktivt letat på nätet och i sociala medier för att se hur de här producenterna marknadsför sig.

– Tv-reklamen har man för att lotsa tittarna till reklamen på nätet. Väl där bygger man relationer, säger Ann-Therése Enarsson.

På nätet finns alkoholföretagen dels på sina egna webbplatser men också på sajter som You Tube, Face Book och Twitter. Vissa ger ut mobilappar till telefoner. Man lockar med interaktiva spel, tävlingar, kampanjer och raggningsrepliker. ”Bjuder du på en drink i kväll så bjuder jag på frukost i morgon” är ett exempel som nämns i rapporten. Frasen är hämtad från Bacardi Razz Wingman on tour som ligger på You Tube.

Rapportens samlade slutsats är att det finns starka bevis för att ungdomar som exponeras för alkoholreklam dricker mer och att de som inte dricker börjar dricka.

Joanna Wågström

Mer från Accent