Alkohol vanligt i bloggosfären
IQ:s rapport om bilden av alkohol i bloggosfären.

Alkohol vanligt i bloggosfären

Unga kvinnor bloggar ofta och läser också andras bloggar. Allt oftare förekommer alkohol i inläggen, något som bloggarna själva tror påverkar konsumtionen.
Av: Eva Ekeroth

IQ har frågat 4 901 unga, bloggande kvinnor om det är vanligt att alkohol förekommer i blogginläggen och hur det uppfattas samt om de tror att de själva och andra påverkas.

– Undersökningen visar att det är vanligt. I den yngsta gruppen, 18 – 24 år. Uppfattar 50 procent det som vanligt med alkohol i blogginläggen, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ, vid ett frukostseminarium.

Endast fem procent av de yngsta bloggarna hade aldrig sett ett alkoholinlägg, medan 20 procent av de äldsta, över 35 aldrig sett något.

Hela 74 procent av bloggarna tror att det kan påverka läsares inställning om deras favoritbloggare skriver positivt om något öl-, vin eller spritmärke, och 72 procent tror att konsumtionen kan påverkas.

Inte alls lika många, 24 procent, tror att deras egen konsumtion påverkas av bloggare.

– Det är ändå höga siffror i sammanhanget. Det är ovanligt att så många tror att de kommer att påverkas själva, säger Magnus Jägerskog.

Även om många tror att läsare påverkas av vad andra bloggare skriver är det inte så många som tror att de själva kommer att påverka sina läsare. Endast 15 procent tror att de påverkar sina läsare.

– De flesta ser sig nog inte som någons favoritbloggare, men även de som har många läsare kan ha en tendens att underskatta sitt inflytande, säger Magnus Jägerskog.

Josefin Dahlberg, chefredaktör och modebloggare på bloggen Modette.se, är inte förvånad över resultatet.

– ­Jag blir själv påverkad av mina favoritbloggare, så varför skulle inte andra bli det. Man vill ha hela deras livsstil. Om de visar upp bilder från en häftig AW eller en middag med kompisarna och härliga paraplydrinkar så är det klart att man påverkas, säger hon vid frukostseminariet.

Hon tycker dock att den största risken inte är marknadsföring av enskilda varumärken utan att bloggarna förmedlar en blid av en glamorös tillvaro där alkohol ingår.

– Särskilt nu när Instagram exploderat. Man lägger ju inte precis ut bilder på sig själv när man sitter i soffan med mjukisbyxor på och äter popcorn. Om flaskor och glas syns på alla bilder får man lätt intrycket att bloggarna inte gör annat än går på champagnefrukostar och AW och dricker alkohol, säger hon.

Varför så många bloggare skriver om alkohol visar inte undersökningen.

– Vi har inte frågat om de får betalt eller om någon fått en vinbox hemskickad i förhoppningen om att hon ska skriva om den. Det kan finnas anledning att återkomma till den frågan, säger Magnus Jägerskog.

Josefin Dahlberg får ofta saker skickade till sig och det händer att hon får alkohol.

– Senast var det en picknic-korg med en filt, jordgubbar, sparris och en flaska vin, säger hon.

Josefin Dahlberg är 24 år. Det får Oskar Jalkevik, distriktsordförande i IOGT-NTO:s Stockholmsdistrikt och deltagare på seminariet, att reagera.

– Om någon skickar alkohol till en 24-årig bloggare så måste de rimligen vara medvetna om att produkten kan komma att marknadsföras till personer under 25. Att rikta alkoholreklam till personer under 25 är faktiskt förbjudet, säger han.

Den som stör sig på någon form av alkoholreklam kan anmäla den till IOGT-NTO:s alkoholstörningsjour.

Dela artikeln:
0