alkohol och cancer

Alkohol näst största faktorn bakom cancer

Nya rön om positiva effekter slås upp stort – men många är omedvetna om att de skadliga effekterna är betydligt större. Alkoholreklamen borde förbjudas. Det skriver två medicinforskare på DN Debatt idag.

De båda medicinforskarna, Peter Allebeck och Peter Friberg, menar att studier som ”andas nya fynd om att måttlig alkoholkonsumtion är nyttigt för hjärtat” snabbt lyfts fram, medan kunskap om sambanden mellan alkohol och cancer är sämre spridd. I en debattartikel som publiceras på DN Debatt idag skriver de bland annat:

”Till de nya fynden hör kunskapen om alkohol och kopplingen till cancer. World Cancer Report 2014 visar att alkohol ligger bakom 5 procent av all cancer, vilket gör alkohol till den näst största enskilda orsaken (efter tobak) till cancerinsjuknande. Det är förvånansvärt okänt i just Sverige att alkohol orsakar cancer. Alkohol har klassats som cancerogent sedan 1980-talet, och nu har forskningen visat att alkoholens roll för cancer är större än man tidigare trott. Nu vet vi att alkohol orsakar både bröstcancer och änd- och tjocktarmscancer.”

De båda forskarna pekar också på  forskningen om vilka åtgärder som är mest effektiva för att förebygga skador och applåderar regeringens höjning av alkoholskatten.

”En av världens främsta medicintidskrifter, The Lancet, listade för några år sedan de tio viktigaste åtgärderna för att minska alkoholrelaterade skador. Begränsad tillgänglighet genom höga priser och reglerad försäljning hör till de åtgärder som visat sig vara mest verkningsfulla.”

När det gäller lagar och regler kring marknadsföring av alkohol är forskarna inte nöjda. Här vill Peter Allebeck och Peter Friberg se ett förbud:

”En annan viktig faktor som påverkar alkoholbruk är reklamen för alkohol. Vi vet att begränsad reklam minskar alkoholkonsumtionen Trots detta visar undersökningar att alkoholreklamen ökar kraftigt globalt. Likaså i Sverige där vi ser en kraftig ökning av alkoholreklam. Dagspress och tv-kanaler (dock ej SVT) sprider alkoholreklam i en allt ökande omfattning. Vem har inte sett helsidor i tidningarna med ”fina” vinflaskor? På fem år har alkoholtillverkarna ökat sina reklamsatsningar i Sverige med nästan 300 procent, från 416 miljoner kronor 2009 till 1 064 miljoner kronor 2013 – över 1 miljard kronor för att få oss att dricka mer alkohol. Detta är ett allvarligt hot mot folkhälsan. Vi menar att all marknadsföring av alkohol ska förbjudas, på samma sätt som har gjorts för tobak.”

Läs också: 6 saker du bör veta om alkohol och cancer

Mer från Accent