Butikspolicy

Åldersgräns ska hållas även vid självscanning

När du scannar in en folköl själv i matbutiken ska systemet slå larm, så att personalen kan kolla att du har åldern inne.

Det ska inte vara lättare att slinka igenom bara för att kassörskan är bortrationaliserad.

– Det flaggas i systemet vid utcheckningen om en person har köpt en produkt som har åldersgräns. En personal behöver kontrollera köpet för att det ska kunna slutföras. Om det är en person som kan vara yngre än den aktuella åldersgränsen ska alltid legkontroll göras, säger Emelie Ericson, pressansvarig på Ica.

Åldersgräns kring försäljning av alkohol är reglerat i lag och därmed något som alla butiker måste följa. I Coops butiker tänds en röd lampa vid självscanningsskärmen när en åldersgräns är inlagd på en vara, enligt presschefen Tobias Rydergren. Men personalen kan godkänna ett köp på distans.

– Ser de på långt håll att det är någon som har åldern inne som handlar är det okej. När de är osäkra ska de kontrollera på samma sätt som i den bemannade kassan, säger han.

Men flera personer som Accent talat med säger att de aldrig varit med om någon kontroll vid självscannings-kassorna i Coops butiker. Hur noga är butikerna med efterlevnaden?

– Det är inlagt i systemet, men det som kan ske är alltså att personalen godkänner köpet från avstämningskassan om det är uppenbart att kunden har åldern inne.

Accent får vid en dubbelkoll svaret att den kontrollen alltså kan ske utan att kunden alls lägger märke till det.

För att kunna använda en scanner som tas med under köprundan i butiken, och där kunden läser av varorna efter hand, måste hen ha lämnat in en ansökan och dessutom vara 18 år fyllda.

Att en Coop-butik fattar egna generella och mer långtgående regler än lagen är inte okej. I alla fall var det inte det när personalen i en Coop Nära butik i Uppsala satte upp en skylt med budskapet:
”Vi vill inte vara en bidragande orsak till att ungdomar dricker alkohol och har därför satt 18-årsgräns även på vårt alkoholfria sortiment.”

Den skylten fick butikspersonalen direktiv om att ta ned.

– Det var formuleringen vi reagerade på centralt. Många gjorde sig lustiga på sociala medier, och många vanliga kunder tyckte att det var en konstig uppmaning. Skylten blev misstolkad, säger Tobias Rydergren.

Däremot får butiken neka vem som helst att handla.

– Det är många som tycker det känns olustigt när 10-12 -åringar kommer in och köper lättöl. Det var just det som hände i butiken som satte upp skylten. Den riktade sig främst till de killar som var betydligt under 18, och som köpte ganska mycket lättöl, säger Tobias Rydergren.

När det gäller policyn för alkoholreklam i medlemstidningarna skiljer sig Ica:s och Coops åt.

– Coops tidning Mer smak vänder sig till dem som handlar för mer än tusen kronor i månaden. Vi har ingen policy mot alkoholreklam i tidningen, säger Tobias Rydergren.

– I Buffé, Ica:s medlemstidning ska vi inte ha annonser med alkoholhaltiga drycker, säger Therese Lystedt, pressansvarig.

Mer från Accent