alkoholreklam

Aggressiv alkoholreklam till unga

I tidskrifter med en yngre läsekrets exponeras alkoholen oftare på ett förskönande sätt än i tidskrifter som riktar sig till äldre. Det visar en ny amerikansk genomgång.

Enligt Fox News genomfördes undersökningen av the Center on Alcohol Marketing and Youth at the Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health, i Baltimore. Forskarna fann att i tidskrifter där läsekretsen bestod av 15 procent, eller fler, unga visades alkoholen i annonserna ofta intill vattendrag, uppmuntrades överkonsumtion och flera annonser innehöll sexuella anspelningar eller sexuell objektifiering. Något som inte alls är lika vanligt förekommande i tidskrifter som riktar sig till äldre.

− Det här innebär att unga blir upprepade gånger exponeras för alkohol i tidskrifter. Minst 14 studier har visat att ju oftare ungdomar utsätts för alkoholreklam desto mer ökar sannolikheten att de ska dricka, och, om de redan dricker, att de ska dricka mer, säger David Jernigan, direktör vid centret och medförfattare till rapporten.

Undersökningen omfattade 1 261 annonser för alkoläsk, öl, sprit och vin. Annonserna förekom mer än 2 500 gånger i 11 olika tidskrifter.

Lisa Hawkins, representant för den organisation som representerar USAs ledande sprittillverkare, the Distilled Spirits Council, säger att resultaten är missvisande och ifrågasätter om David Jernigans center verkligen ska få ekonomiskt stöd för sin forskning.

− En studie som betecknar alla annonser som visar alkoholdrycker vid vattendrag som riskfaktor trotsar allt förnuft, säger Lisa Hawkins.

Eva Ekeroth

Mer från Accent