Kreativ dag

Har spenderat dagen på Creative Day Stockholm. Lockades dit av den überstarka föreläsarskaran och de levererade som de skulle.

Bea Szenfeld, modedesigner och en något udda fågel i församlingen. Sjukt charmig och med en kreativitet som slår det mesta. Bilderna på hennes sajt gör inte kreationerna rättvisa – och för att riktigt förstå storheten i det man gör måste man nog höra henne berätta om processen. Kolla till exempel in jackan som Björk hade på utdelningen av Polarpriset – den är gjord i papper och tog fyra månader att tillverka.

Per Torberger pratade om copy. Men det han egentligen gjorde var att utmana oss alla, oavsett om vi skriver, plåtar eller gör layout, att inte nöja oss med ”good enough”. (Han började med påståendet att ”90 procent av all copy är skit”. Det är inte svårt att hitta belägg för den tesen.)

Med lite mer tid, lite mer eftertanke kan vi skapa grejor som är väldigt mycket bättre. Och så de där grejorna som man måste bli påmind om ibland: Läs på, gör din research, känn din målgrupp… man måste ta in jäkligt mycket för att få ut något av god kvalitet i andra ändan.

Jag gjorde en del grejor för Pelle när han var chefredaktör för CAP & Design och Proffsfoto. Har följt hans steg till copywriter i bloggen och vet dessutom att han tweakat sina föreläsningar på ett väldigt målmedvetet sätt. Arbetet har gett resultat, en bra timma helt enkelt!

Bo Bergström, ad som är aktuell med boken ”Samspel text bild”, pratade om precis det titeln säger. Om hur bilder som kompletterar och förtydligar texten är bra i många fall (om du vill illustrera något komplext till exempel) men att det ofta är bättre att lämna ett glapp mellan text och bild som läsaren själv får fylla i.

Det här är något jag har varit fascinerad av ända sedan jag började läsa ETC på nittiotalet. Johan Ehrenberg är skitduktig på det, men Bo Bergström satte ord på fenomenet på ett nytt sätt för mig. Boken är beställd.

Och så Joakim Jardenberg. Om iPad, appar och webben. Bra driv och kloka resonemang. Kul att höra honom live, har läst honom rätt länge nu. Och kul att få hälsa!

Sist ut var Johan Ronnestam. Har intervjuat honom ett par gånger, det här är en smartskalle av rang. Hann inte höra hela hans föredrag, var tvungen att stressa till förskolan, men det jag hörde var riktigt bra. Hans grej är väl framför allt reklamvärlden och hur den måste förändras i en tid när makten flyttats till konsumenterna på ett helt annat sätt än tidigare. Parallellerna till mediebranschen är tydliga.

Mer från Accent