Almedalsdrinken utsedd till hetast i Almedalen
En liten del av gänget bakom Almedalsdrinken. Mats Gunnarsson, SLAN, Ann-Sofie Roberntz, NBV, Bo Högstedt, IOGT-NTO, Mia Sundelin, CAN och Linda Engström, UNF. Foto: Pierre Andersson

Almedalsdrinken utsedd till hetast i Almedalen

Utmärkelsen Hetast i Almedalen går i år till Almedalsdrinken. En enig jury står bakom priset som delades ut på fredagsmorgonen.
Av: Pierre Andersson

Sedan 2007 har pr-byrån Westander delat ut priset Hetast i Almedalen. I år går priset till Almedalsdrinken, en alkoholfri drink som serverats under Almedalsveckan av nätverket Folkrörelser mot droger, där bland andra IOGT-NTO och UNF ingår.

– Det var en kombination av ett väldigt styrkebesked att så många organisationer lyckades samordna sig och sätta en fråga på dagordningen som är väldigt aktuell, säger juryns ordförande Sandro Wennberg från PR-byrån Westander. Almedalen är ju ifrågasatt på många sätt, bland annat för att det är väldigt mycket alkohol här. Då var det här ett bra sätt att nå ut med ett budskap.

Var det ett svårt beslut att ta?

– Det var ett lätt beslut, vi var en helt enig jury.

Mats Gunnarsson, till vardags generalsekreterate i SLAN, Sveriges landsråd för alkohol- och narkotikafrågor, är något av spindeln i nätverket Folkrörelser mot droger.

– Det här känns lite som att vinna vm i fotboll och inte få ha laget med sig, det är ju så jättemånga som har kämpat med det här under veckan och alla borde få ha varit här, säger han.

Även om de inblandade trodde på idén så överraskade ändå den stora uppmärksamhet och uppskattning Almedalsdrinken fått under veckan.

– Vi trodde nog inte att vi skulle få sånt här genomslag när vi började planera det här, säger Linda Engström, ordförande i Ungdomens Nykterhetsförbund. Redan i måndags märkte vi att vi fick stor uppmärksamhet, men att det skulle gå så här bra kunde vi inte drömma om.

Almedalsdrinken vann priset i konkurrens med hundratals organisationer och företag som konkurrerar om uppmärksamheten under Almedalsveckan.

–Engagemang slår pengar, säger Mats Gunnarsson. Är man många som vill nånting mycket och som brinner för det kan man påverka.

Pierre Andersson

 

Du kan se Accents sändning från utdelningen i efterhand här.

Juryns motivering:

Almedalsdrinken innebär ett alkoholfritt festalternativ utan pekpinnar.

Almedalsdrinken i siffror:

Antal drinkar som serverats under veckan: Mellan 3000 och 4000.

Antal drinkar bara på Makthavare-festen: 476

Mängd jordgubbar som gått åt: 250 kilo

Tidigare vinnare av Hetast i Almedalen:

– 2011 utsågs KRIS till Hetast i Almedalen för att de på klassiskt Almedalsmanér med tydliga t-shirts och många medlemmar på gatorna bäst lyckades få ut sitt budskap.

– 2010 delades priset av Feministiskt initiativ för den kontroversiella eldningen av 100 000 kronor och Frälsningsarmén för budskapet ”Bränn inte pengar – vi behöver dem bättre”.

– 2009 års vinnare var Rättvisemärkt, som genom att låta besökare trycka tröjor med individuell text lyckades bäst av alla med att få ut sitt budskap bland de många besökarna.

– 2008 utsågs Ingvar Åkesson, generaldirektör för FRA, till Hetast i Almedalen. Hans myndighet var det största samtalsämnet under veckan, fast de inte ens fanns representerade på plats.

– 2007 utsågs vigseln mellan RFSL:s ordförande Sören Andersson och Daniel Juvas till Hetast i Almedalen.

 

Dela artikeln:
0

3 kommentarer

  1. Alexander Laine skriver:

    ”Almedalsdrinken vann priset i konkurrens med hundratals organisationer och företag som konkurrerar om uppmärksamheten under Almedalsveckan.”

    Vänta lite nu…

    De nominerade var:
    Almedalsdrinken
    Arla
    Lärarförbundet
    Samhall
    Vårdförbundet

    Alla inkomna nomineringar 2012:
    Almedalsdrinken
    Arla
    Astma- och allergiförbundet
    Capio
    Crossing Boarders
    Donners brunn
    Expo
    Expressen
    Fryshuset
    Gotlands Allehanda
    JAG
    JCDecaux
    Lärarförbundet
    MNML
    Moderaterna
    Pantamera
    Samhall
    Svenska Filminstitutet
    TCO
    Vårdförbundet
    Överbefälhavaren

    Visst är det STORT och välförtjänt och jätteroligt, men inte är det väl sååå jävla STORT?!

  2. Pierre Andersson skriver:

    Jag tänker så här: Alla som är här vill ha uppmärksamhet. Det är fritt fram att nominera till utmärkelsen. Därav min formulering.

    Hur stort det är? Det beror på perspektivet man har förstås.

  3. Alexander Laine skriver:

    Oavsett, så är det en stor och välförtjänt framgång för nykterhetsrörelsens mångåriga arbete i Almedalen!
    Min första tanke när jag såg presentationen av Almedalsdrinken var: i år satsar på ”Hetast i Almedalen” med full kraft. Och det lyckades, precis som KRIS gjorde förra året.
    ”Ta en, ta två, ta flera” är klockrent och hela marknadsföringen är snygg och tidsenlig.

Vad tycker du? Skriv din kommentar här