Vit Jul satsar på det offentliga rummet
Projektledaren för Vit jul, Lisa Greve. Foto: Eva Ekeroth

Vit Jul satsar på det offentliga rummet

IOGT-NTOs framgångsrika kampanj Vit Jul firar tioårsjubileum och i år väljer man att satsa på det offentliga rummet. Affischer kommer att synas på gator och torg ute i landet från mitten av december.
Av: Maria Zaitzewsky Rundgren

Årets utomhuskampanj kommer att starta i mitten av december med väl synliga affischer i städer över så gott som hela landet. Kampanjen kommer att vara i en vecka och just innan julhelgen kommer ytterligare en utomhuskampanj.

– Framför allt den första kampanjen är synkad med när våra medlemmar är ute och samlar in ställningstaganden, vilket jag tror kommer att öka stoltheten för IOGT-NTO-rörelsen och Vit Jul ännu mer. Det kommer så klart att kännas bra att stå ute med ett block för underskrift när man har en stor affisch alldeles bakom sig. Det stärker varumärket och kommer förhoppningsvis att resultera i ännu fler underskrifter, säger Lisa Greve, Vit Jul-ansvarig på IOGT-NTO.

 

Förra året samlades 30 000 underskrifter in och kampanjen har växt år efter år. Fler engagerar sig och många tycker att IOGT-NTO-rörelsen driver en viktig fråga: alla barns rätt till en vit jul utan alkohol.

– Det känns jätteroligt att kampanjen blir större och större och att vi nu kommer att vara synliga i det offentliga rummet. Vi gör denna satsning eftersom vi ser att kampanjen har stor potential att växa ytterligare, säger Lisa Greve som i nuläget inte vet exakt hur affischerna kommer att utformas.

Men klart är att årets kampanj kommer att ha en tydlig röd tråd som kommer att genomsyra alla delar.

Dela artikeln:
0