Värvar-kickoffer ska öka medlemsantalet
Robert Lindh. Foto: Pierre Andersson

Värvar-kickoffer ska öka medlemsantalet

En månad in på det nya året har IOGT-NTOs värvnings-ansvariga haft värvar-kickoffer med hälften av alla distrikt. Kick-offerna ska inspirera medlemmar att värva så att årets mål på 4 000 nya medlemmar uppfylls.
Av: Maria Zaitzewsky Rundgren

En av de värvningsansvariga, Robert Lindh, har just besökt Stockholms distrikt och är på väg till Flen och – till helgen – Östersund. Där kommer han, eller kollegan Winnie Blom-Jensen, att arrangera en kick-off med fika, mat, eller smörgåstårta, information och efterföljande diskussion.

– Förra året provade vi videokonferenser inför värvningen, men det föll inte så väl ut. Därför har vi valt att åka ut till distrikten i år. Då får medlemmarna ett ansikte på oss, vilket gör det lättare att ta kontakt och ställa frågor. Man ska inte underskatta vikten av att mötas öga mot öga. Vi tror att det ger ringar på vattnet och att engagemanget för att värva ökar, säger Robert Lindh.

Han beskriver kick-offerna som givande och inspirerande. Man går igenom hur man tidigare har värvat och vilka resultat det har gett. Vad har gått bra? Vad kan förbättras? Och vad fungerar inte alls?

– Vi kom exempelvis fram till att det inte är värt att lägga så stora resurser på att värva på Stockholms central. Det finns andra, bättre sätt, att värva lokalt, säger Robert Lindh.

 

Förra året värvades 3 640 nya medlemmar, vilket var var en bit från målet på 5000 nya medlemmar. I år är målet satt till 4 000 nya medlemmar. Nytt för i år är också att man ska minska antalet utträden med 500.

– Vi tror att föreningarna kan bli bättre på att erbjuda aktiviteter lokalt och därmed öka motivationen för nya medlemmar att stanna kvar i organisationen, säger Robert Lindh.

De senaste åren har medlemsantalet minskat något, men ligger ändå ganska stadigt på cirka 30 000 medlemmar.  Vid senaste årsskiftet var antalet medlemmar i IOGT-NTO 30 049.

 

Årets första centrala värvaraktivitet blir ”att göra en tia” i april. Det innebär att föreningar får en lista på tio saker de kan göra för att värva. För varje aktivitet som genomförs blir de premierade. Ett exempel kan vara att planera en aktivitet till Folknykterhetens dag.

Fem centrala värvaraktiviteter kommer också att äga rum under sommaren, bland annat på Ullared. Och under hösten är det åter dags för Fika för alla.

Dela artikeln:
0