Systembolagets alkoholfria försäljning ökar mest i sommar

Allt fler svenskar väljer alkoholfritt till sommardrinken. Det visar statistik från Systembolaget, där försäljningen av alkoholfritt fortsätter att öka.
Av: Maria Zaitzewsky Rundgren

Under 2012 ökade försäljningen av alkoholfritt på Systembolaget med drygt 30 procent – den största ökningen någonsin. Under samma period ökade alkoholdryckerna med blygsamma 1, 1 procent. Under årets andra kvartal fortsatte försäljningen av alkoholfritt att öka med drygt sex procent, vilket är sex gånger mer än vin. Det är uppenbart att allt fler svenskar väljer alkoholfritt till sommardrinken.

-Vi har satsat mycket på alkoholfritt de senaste åren och det har visat sig bli en succé. I nuläget har vi 120 alkoholfria produkter. Mest sålda i sommar är mousserande jordgubbsvin, Carlsberg non-alcoholic, alkoholfria roséviner och rapparen Petters alkoholfria mousserande vin, säger Therese Elmgren, pressansvarig på Systembolaget.

Att alkoholfritt har blivit så populärt tror hon beror på att produkterna har blivit bättre samtidigt som utbudet har ökat. Det har också blivit viktigare med det goda värdskapet. Man vill ta lika väl hand om alla gäster, även de som dricker alkoholfritt ska få något trevligt i glasen.

Men även hälsotrenden spelar in.

-Många vill leva mer balanserat och vara fräscha dagen efter. Populärast i det här segmentet är vin, därefter kommer öl. Men vi ser också stora volymökningar på cider och olika slags must, framförallt våra äppelmuster.

Dela artikeln:
0