Systembolaget

Systembolaget säljer mer alkoholfritt

Sommaren 2012 ökade Systembolagets försäljning med 1,2 procent jämfört med 2011. Alkoholfritt ökade mest, med 35,3 procent.

Systembolagets kunder fortsätter att köpa mer alkoholfritt. I sommar har de handlat 717 285 liter, vilket är en ökning med 35,5 procent sedan förra sommaren, enligt uppgifter från Systembolaget.

– Det är glädjande att se att intresset fortsätter öka så starkt även i sommar. För alkoholfritt ser vi inte någon stark koppling till vädret, vilket vi gör med andra drycker, utan efterfrågan är hög oavsett temperatur, säger Magdalena Gerger i ett pressmeddelande.

De drycker som säljs mindre är cider och blanddrycker vilka minskat med 4,6 procent.

En annan trend är att kunderna väljer lite dyrare viner. Prisklassen 90 – 99 kronor ökar mer än de billigare vinerna.

Kunderna blir också mer miljömedvetna. Allt fler väljer PET-flaskor och ekologiska drycker.

Stödet för Systembolaget har också ökat något. En SIFO-undersöknign som beställts av Systembolaget visar att 71 procent vill behålla Systembolaget jämfört 68 procent förra sommaren.

Eva Ekeroth

Mer från Accent