Miljonlotteriet

Svångremmen dras åt när Miljonlotteriet backar

Under första kvartalet av 2018 backade Miljonlotteriets omsättning med 12 procent. "Hela marknaden har problem just nu", säger Annika Nyberg, VD på Miljonlotteriet.

IOGT-NTO:s kansli har fått i uppdrag att genomföra besparingar inför 2019. I ett första skede ska man spara 7,5 miljoner kronor. Vanligtvis ger Miljonlotteriet årligen IOGT-NTO-rörelsen ett överskott på cirka 120 miljoner kronor. Av dessa pengar brukar ungefär hälften gå till IOGT-NTO, som hade en omsättning på 97 miljoner under 2018.

Eva Blomqvist, kassör i IOGT-NTO:s förbundsstyrelse, vill inte spekulera i hur mycket mindre Miljonlotteriets överskott kan komma att bli i år.

– Årets försäljning ger nästa års överskott. När vi fått så tidiga signaler har vi försökt vara proaktiva. Mycket talar för att vi kommer få jobba utifrån en mindre intäktsram och det behöver vi ha med oss in i höstens budgetprocess, säger hon.

Peter Moilanen, generalsekreterare i IOGT-NTO, säger att en besparing på 7,5 miljoner kronor ökar beredskapen.

– På de signaler vi får förstår vi att det inte går som det ska, men det är ännu oklart hur hårt det slår. Miljonlotteriet jobbar ambitiöst och tålmodigt för att hitta lösningar, men de här besparingarna är ett sätt för oss att få en beredskap, säger han.

Den svenska spelmarknaden har ökat i omfattning med 2,8 procent under årets första kvartal, men de flesta aktörer backar till förmån för de internetjättar som ännu saknar svenska tillstånd och agerar från utlandet. Men det är inte bara tuffa tider i spelbranschen som spökar. Miljonlotteriet har även haft svårt att rekrytera nya kunder via telemarketing efter stämningen från Konsumentombudsmannen, KO, i vintras.

– Det är väldigt tufft att nå fram via telefon, vi hinner bara säga var vi ringer ifrån innan många lägger på luren. Alla skriverier kring stämningen har skadat vårt varumärke. Samtidigt vet vi att våra närmsta konkurrenter under första kvartalet haft minst lika stora problem med sin nyförsäljning, konkurrensen och reklamtröttheten är enorm just nu, säger Annika Nyberg, Miljonlotteriets vd.

Även online har Miljonlotteriet backat med 9,5 procent. En stor del av den digitala trafiken kommer från personer som redan är prenumerationskunder. Enligt Annika Nyberg sjunker därför försäljningen av de digitala produkterna när antalet analoga prenumeranter sjunker.

– Vi har en snävare portfölj online än många andra aktörer. Vi är skattebefriade eftersom vår avkastning går till ideell verksamhet, men det betyder också att de produkter vi tillåts sälja är lotterier och bingo, säger hon.

Annika Nyberg försöker att se ljust på framtiden, trots att hon räknar med en tuffare konkurrenssituation framöver när spelmarknaden öppnas upp för fler aktörer.

– Vi vill ju tro att den ”bad will” vi fått av all negativ publicitet klingar av, och att vi kanske också hittar andra alternativ för att sälja våra produkter, säger hon.

Hon vill påminna medlemmar och IOGT-NTO-föreningar om möjligheten att sälja Miljonlotteriets produkter.
– Just nu är det viktigt att vi har goda ambassadörer som hjälper oss att bygga upp vårt varumärke igen. Medlemmar såväl som icke-medlemmar. Vi har ändå ett starkt kort i vårt syfte och det tror vi är gynnsamt.

Peter Moilanen. Foto: Johan Jeppsson

Peter Moilanen håller med om att Miljonlotteriets styrka är att vara den lilla aktören med ett gott syfte, och som tar sitt spelaransvar på allvar. För Miljonlotteriet behövs även framöver för IOGT-NTO-rörelsens verksamhet.

– Däremot är det läge att titta på hur vi får in andra intäkter. Insamlingsverksamheten har gjort några nybörjarår nu och ska kunna växla upp snart, säger han.

Insamlingsverksamheten inom IOGT-NTO-rörelsen ideell förening drar främst in pengar till rörelsens kampanjer och den internationella verksamheten. Men tanken är att man i framtiden även ska kunna dra in pengar till den övriga verksamheten. 2016 drog man in strax under en miljon kronor, men året efter var de uppe i 1,7 miljoner. I september kommer IOGT-NTO:s förbundsstyrelse diskutera nya finansiella strategier. Peter Moilanen tror att olika bidrag, både lokalt och nationellt är något som man skulle kunna titta närmare på.

– Andra ideella organisationer är duktiga på att söka bidrag medan vi har potential att bli bättre. Det kan ju vara ett problem att man blir styrd via bidrag. Men man får ju se till att man söker för verksamhet som ligger i vårt ändamåls riktning, säger han.

Foto av Eva Blomqvist
Eva Blomqvist. Foto: Eva Ekeroth

Eva Blomqvist anser att IOGT-NTO:s ekonomi behöver stå på fler ben.

– Just nu är Miljonlotteriet ett väldigt stort ben, säger hon. Men hon vill inte säga att det handlar om att ersätta Miljonlotteriet eller förbereda sig på att lotteriet på sikt kan bli en mindre inkomstpost.

– Vi jobbar utifrån att vi ska möta det här och komma tillbaka. Att bredda finansieringsstrategin ska inte ersätta något utan ge mer resurser för mer verksamhet.

Då och då höjs röster inom IOGT-NTO som är kritiska mot lotteriverksamheten och skulle vilja se den ersatt med andra intäktskällor. Men att kortsiktigt hitta ett annat sätt att dra in 120 miljoner om året tror Eva Blomqvist kan bli svårt. Däremot så tycker hon att det är bra att Miljonlotteriet diskuteras inom rörelsen.

– Frågan har prövats flera gånger på kongress och hittills har vi kommit fram till att vi tycker att det är en bra inkomstkälla. Sen har ju kritiken inom IOGT-NTO också gjort att Miljonlotteriet tagit ledningen inom spelaransvar på den svenska marknaden, säger hon.

Peter Moilanen vill inte spekulera i var besparingarna kommer göras eller, vilka delar av IOGT-NTO:s verksamhet som kan komma att påverkas. Men han säger att det är bättre att börja planera besparingarna redan nu i sommar eller till hösten snarare än när nästa års budget ska sättas.

– Jag försöker att inte vara allt för pessimistisk. Vi har gjort överskott flera år och det betyder att det finns resurser att ta av, säger han.

Mer från Accent