Rörelsen

Stopp för alkoholreklam ska värva fler

Så var det dags igen för årets värvningskampanjer i Stockholm, Göteborg och Malmö. Först ut är Malmö Centralstation där värvare från IOGT-NTO kommer att stå från och med i dag.

Värvarteamet finns på plats mellan klockan 7 och 19 på Malmös central. En handfull värvare kommer att finnas på plats i tretimmarspass och det går bra att värva under två pass per dag.

Årets tema är stoppa alkoholreklamen. Stora affischer och banderoller kommer att möta resenärerna i samtliga tre huvudstäder.

– Vi vill få människor att reagera och agera. Vår slogan är ”släck alkoholreklamen och tänd engagemanget” och på plats kan den som känner att alkoholreklamen måste bort skriva på digitalt – på en Ipad – eller på ett vykort. Namnunderskrifterna kommer sedan att skickas till Sprit & Vinleverantörsföreningen i Sverige, säger Winnie Blom-Jensen, en av värvningsansvariga på IOGT-NTO.

Hon berättar att nästa steg i kontakten med människorna på stationen är att prata insamling. Kanske vill någon ge en gåva till IOGT-NTOs arbete?

Men var kommer då värvningen in i bilden?

– Vi är självklart på plats för att värva nya medlemmar. Men vi tror och hoppas att många har åsikter och vill prata om alkoholreklamen och där har vi en ingång till ett medlemskap, säger Winne Blom-Jensen.

Hon tycker att årets tema är spännande och utmanande – inte bara för potentiella medlemmar, utan även för dem som värvar.

– Alla som värvar får grundläggande information om alkoholreklam och hur vi jobbar med den frågan. Men vi får väl se hur pass bra vi är på att prata om detta.

Målsättningen är att värva 120 nya medlemmar i Stockholm, 64 stycken i Göteborg och 100 stycken i Malmö.

Mer från Accent