SM i opinionsbildning avgjort
Jennie Rydén från vinnarlaget ute på affischering. Foto: Mina Karlsson, Wildcat Dunny/Flickr-CC by 2.0

SM i opinionsbildning avgjort

UNF anordnar svenskt mästerskap i opinionsbildning. Syftet är att få unga att påverka sin kommun så att unga får ökade möjligheter till en bra fritid.
Av: Eva Ekeroth

Som Accent skrivit tidigare har kommunernas genomsnittliga resultat i Ungdomens nykterhetsförbunds, UNF, kommunrankning sjunkit. Något som bekymrar ungdomsförbundet. Därför har de anordnat ett tredagars SM i opinionsbildning, 15–17 november.

– Det här ett sätt för våra medlemmar att engagera sig i kommunrankningen. Det är som en digital Burträskbingo*, säger Isabelle Benfalk, ordförande i UNF.

 

Vinnare blev orden Tjalalalala från Kronoberg med 1 086 poäng. De tävlande lagen hade 54 timmar på sig att göra så många opinionsbildande aktiviteter som möjligt, från torsdag kväll klockan 18 till vid midnatt i lördags.

– Vi släppte olika uppdrag som hade olika poängvärde, Tjalalalala fick flest poäng. De gjorde inte nödvändigtvis flest saker men gjorde de sakerna som gav mest poäng, säger hon.

Orden Tjalalalala får, förutom ära och berömmelse, 120 liter popcorn.

 

Fotnot: Burträskbingo är enligt Wikipedia en utomhuslek som går ut på att de tävlande får en lista med saker som ska anskaffas. Den som har hittat flest saker eller hittat alla saker först vinner. I det här fallet handlar det istället om opinionsbildande uppdrag att utföra.

Dela artikeln:
0