Fyll Livet

Så många såg IOGT-NTO:s jättekampanj

IOGT-NTO:s stora kampanj Fyll Livet gick i mål i våras. Nu börjar utvärderingen bli klar.

Samuel Somo på IOGT-NTO:s kommunikationsavdelning var ansvarig för kampanjen ”Fyll Livet” och håller nu på som bäst med utvärderingen. Kampanjen ska avrapporteras till förbundsstyrelsen först i november, men redan nu finns några siffror framme från en undersökning som YouGov gjort bland 1000 personer mellan 18 och 74 år:

13 procent har sett seriestripparna om Vinballen och Ökenråttan.

• I huvudmålgruppen (30-45-åringar) är motsvarande siffra 15 procent.

6 procent har sett affischkampanjen (”I helgen blir det åka av”) på de orter den fanns.

1 procent av huvudmålgruppen svarar i undersökningen att de tävlat om en Må bra-helg på Facebook.

• 60 procent i huvudmålgruppen tycker att budskapet i kampanjen har varit att man ska fundera på hur mycket man dricker. 15 procent i samma grupp håller med om att budskapet var att ”alkohol står i vägen för ett fritt och rikt liv”. (Bland de som uppger att de sett seriestripparna flera gånger är siffrorna något högre.)

Av statistik från kampanjen kan man också utläsa att 25 455 personer gjorde testet (”Är du en vinballe eller en ökenråtta?”) på kampanjsajten. Omkring 300 av dem valde att gå vidare och göra en deal där man lovade att ta en nykter period.

– Utifrån den budget vi hade tycker jag att 13 procent är bra, säger Samuel Somo till Accent. Det är klart att jag hade önskat att ännu fler sett kampanjen men jag är glad att vi nått ut till så många.

Budgeten för kampanjen var sju miljoner kronor. Kampanjtiden var över ett år. Även delar av den Alkoholstör-kampanj som handlar om alkoholreklam och pågår just nu är finansierad med Fyll Livets budget.

– Vi har försökt oss på att driva en lågintensiv kampanj under lång tid. Jämför man med många andra kampanjer så har de både större budget och pågår under kortare tid. Men det är klart att det är mycket pengar för oss.

När YouGov sätter IOGT-NTO:s kampanj i relation till sina referensvärden uppger man att Fyll Livet har ”klarat sig hyfsat” och att genomslaget för att affischkampanjen är ”imponerande” sett till budget, även om man också påpekar att den kunde ha varit tydligare.

Sedan tidigare är det också känt att IOGT-NTO:s medieexponering ökat kraftigt under kampanjåret.

Mer från Accent