Kulturfix

Så fixar du kulturarrangemanget

IOGT-NTO har ända sedan starten arrangerat olika typer av kulturarrangemang. Men hur gör man egentligen för att det ska bli bra? Hur hittar man artister och teatergrupper? Accent har samlat de bästa tipsen.

Ett kulturarrangemang kan vara allt från ett föredrag med den lokala museichefen till en konsert med ett lokalt jazzband eller ett teaterstycke av ett professionellt sällskap. Vad man än väljer kan arrangemanget fungera utmärkt både som ett program för befintliga medlemmar och som ett sätt att visa upp föreningen och lokalen för andra som bor på orten.

Accent hörde sig för, bland annat med Olle Häggström och Lennart­ Karlsson från Våra Gårdar, en intresse­orga­nis­ation för nykterhets­rörelsens lokaler­, om vilka tips de har för att kulturarrange­mangen ska bli så bra som möjligt.

1. Kolla in Riksteaterns utbudsdagar – De arrangeras på olika ställen runt om i landet för att visa upp Riksteaterns turnerande utbud. Gå till riksteatern.se för mer information.

2. Glöm inte de lokala förmågorna – Chefen på kurorten kanske kan hålla föredrag, eller handelsträdgården, museipersonal eller folk från turistbyrån.

3. Ta noga reda på förutsättningarna i lokalen – vad funkar att göra hos er? Finns teaterscen? Ljud och ljus? Finns stora väggar att sätta upp konst på? Apparatur för bildvisning?

4. Se till att lokalen är fräsch, städad och håller en behaglig inomhustemperatur innan arrangemanget. Skotta, sanda (vid behov) se till att det finns god belysning och parkeringsmöjligheter. Kolla extra att det är rent på WC och att det finns toalettpapper. Och ni har väl sett till att det finns någonstans att hänga av sig om folk förväntas komma med ytterkläderna på? Ha en entrévärd som hälsar välkommen. Se till att det märks och syns att det är IOGT-NTO som står bakom arrangemanget – se till att ni har aktuella foldrar och affischer hemma (finns att beställa på iogt.se).

5. För att nå nya mål­grupper kan ni skicka kort, brev, flygblad, ringa, maila och göra personliga besök. Inbjud till presskonferens, bjud in media eller be om några minuter i lokal­radion.

6. Vilka samarbetspartner finns på orten? Ta kontakt och kolla om ni kan samarbeta, exempelvis med NBV, ­Föreningen fruktdrycker, kommunens kultur- och fritid eller andra föreningar på orten för att lättare få möjlighet att göra större arrangemang. Skicka en vip-inbjudan till samarbetspartner (existerande eller potentiella) när ni har egna arrangemang.

7. Erbjud butiker och ­företag att köpa ett antal biljetter till reducerat pris.

8. Erbjud speciella förmåner som; kom två, betala för en. Pensionärer och ungdomar halva ­priset. Barn gratis inträde.

9. Korsbefrukta, våga hålla flera arrangemang samtidigt i lokalen. Exempelvis en ­konstutställning OCH en ­sånguppvisning eller en musikstund. Då lockas både konst- och musik­intresserade.

10. Låt fantasin flöda. Anordna mannekänguppvisning, folkdräktsvisning, hantverksutställning, fotokonstutställning, souvenirer från världens alla hörn, ­leksaksutställning, ­vaggor, barnvagnar, cyklar.

11. Var inte rädda att ta betalt. Kolla också om kommunen har bidrag att söka. NBV kan i vissa fall bidra med mindre summor till kultur­arrangemang. Via Riksteatern kan man söka arrangörsstöd och småplatsstöd, som är avsedda för ideella föreningar.

12. Sälj fika i anslutning till arrangemanget. Sju sorters kakor eller kanske grillkorv med dryck. Om ni bakar själva får ni in lite extra intäkter den vägen.

13. Utvärdera efteråt. Vad gick bra och vad fungerade sämre? Vad kan göras bättre nästa gång?

Mer från Accent