Rosa cigaretter och våld mot kvinnor

Av: Eva Ekeroth

Ruth Arvidsson visar alkoholförpackningar som ska tilltala kvinnor.

Internationella kvinnodagen bjöd på en mängd arrangemang och aktiviteter runt om i landet. KSAN höll ett seminarium om marknadsföring av alkohol och cigaretter till unga kvinnor och IOGT-NTO ett om alkoholrelaterat våld mot kvinnor över hela världen.

De flesta av årets dagar tillägnas något. FN har en lång lista på allt från fred, familjer, aids, barn och äldre som har fått egna dagar. Till det kommer våra svenska dagar för våfflor, kanelbullar, semlor, mödrar, fäder, arbetare och den svenska flaggan.

Och så har vi den 8 mars, internationella kvinnodagen. En dag för att uppmärksamma de orättvisor och förtryck som riktas mot en majoritet av jordens befolkning.

Dagen är väl etablerad i Sverige, och de flesta organisationer genomför numera någon aktivitet under veckan.

Kvinnoorganisationernas samarbetsråd i alkohol- och narkotikafrågor, KSAN, bjöd in till ett lunchseminarium om ”Jakten på nya målgrupper”.  En liten åhörarskara var inbjuden till KSANs mötesrum för att lyssna till Ruth Arvidsson som med stort engagemang berättade om hur tobaks- och alkoholindustrierna ger sig ut på jakt efter nya kunder, särskilt bland unga kvinnor. Metoderna är raffinerade, rosa cigaretter, vin i rosa box formad som en handväska, vin i minitetra med bild av tjusig kvinna och med tillhörande sugrör, moccasnus med granatäpplesmak, ”snusdosor” för tuggummi så att man kan få den eftersträvansvärda snusburksringen på jeansen även om inte snusar. Tobaksreklam är förbjuden i Sverige. Därför måste fabrikanterna ta till mer kreativa åtgärder som en reklamaffisch med en ung kvinna med snusburksutbuktning under blusärmen.

Ruth Arvidsson har tidigare jobbat som fotomodell och berättade om de påtryckningar hon utsatts för när uppdragsgivare ville att hon skulle röka eller dricka på bilderna. Trots att hon inte var särkilt känd som modell blev hon erbjuden miljonbelopp för att ställa upp för alkoholindustrin. Hon bad också åhörarna fundera över hur det kommer sig att kända personer som Eva Röse och Mikael Persbrandt alltid snusar när de syns i TV.

Per-Åke Andersson ifrågasätter varför kvinnor och barn ska sitta emellan när männen dricker.

Ett par kilometer från KSANs intima tillställning hölls ett större evenemang på Historiska museet. Här stod ett femtiotal organisationer i Nätverket 8 mars bakom arrangemanget, som innehöll både utställningar, seminarier och ett kvällsprogram med musikunderhållning och tal av bland andra Anders Borg.

”Heineken styr våldet mot kvinnor” var titeln på det seminarium som IOGT-NTO stod som värd för. Per-Åke Andersson, på IOGT-NTOs internationella institut, motiverade titeln med att Heineken är det mest spridda alkoholmärket i världen och ju mer alkohol som dricks desto fler kvinnor blir slagna. Han visade statisktik från länder i olika världsdelar som alla visar samma tendens.

Liksom Ruth Arvidsson pekar Per-Åke Andersson också på hur industrin arbetar för att utvidga marknaden för sina produkter. Han berättade att världens största alkoholproducent, Diageo, satsar på Afrika, Asien och Latinamerika eftersom marknaden i västvärlden inte växer längre. I delar av Afrika är hembränd sprit ett problem. Människor har dött av att dricka giftig alkohol. Här erbjuder Diageo nu billig öl för att slå ut den olagliga marknaden. Det ger företaget god PR eftersom alla tycker att det är bra att människor inte riskerar att dricka giftig sprit. På så sätt etablerar de sina produkter på marknaden.

Ett annat sätt alkoholindustrin praktiserar för att försäkra sig om marknaden är att erbjuda färdiga förslag till nationell alkoholpolitik, inklusive lagförslag, som de afrikanska länderna kan adoptera. Förslagen innehåller inga av de åtgärder som vetenskapligt visats vara effektiva för att förebygga alkoholproblem.

Det är svårt för de afrikanska länderna att värja sig mot sådana sofistikerade metoderna för att ta sig in på marknaden. Per-Åke Andersson tycker att Sverige kunde ta ett större ansvar och erbjuda hjälp.

Inte bara seminarier hölls under dagen. På temat alkohol och våld mot kvinnor hade Anna Carlstedt, ordförande i IOGT-NTO, och Esbjörn Hörnberg, Generalsekreterare för IOGT-NTO-rörelsens Internationella institut skrivit en debattartikel i Eskilstunakuriren. De skriver att våld mot kvinnor och destruktiva normer kring kön och maskulinitet är vårt gemensamma ansvar att motverka. En minskad alkoholkonsumtion är ett av flera brukbara medel. Oavsett om det är i Sverige eller i Kamerun vilket var samma budskap som Per-Åke Andersson framförde på Historska museet.

Eva Ekeroth

Dela artikeln:
0