På Tollare utbildas framtidens ledare
Yolanda Ortiz Dubon och läraren Sofia Zackrisson i en diskussion utifrån boken Driv som klassen läst. Foto: Anna Simonsson.

På Tollare utbildas framtidens ledare

Engagemang kan ta sig många olika uttryck. Det märks tydligt när Accent möter deltagarna på Tollares kurs i ideellt ledarskap.
Av: Eva Ekeroth

Det är vårdagjämning och klarblå himmel i Saltsjö Boo utanför Stockholm. Solens strålar letar sig in i Tollare folkhögskolas matsal. Runt ett fikabord har deltagare i den första allmänna kursen med profil ideellt ledarskap samlats. Anledningarna till att de befinner sig på just den här kursen verkar vara lika många som deltagarna. Men ett har de gemensamt – alla brinner för att göra saker för andra.

Någon har varit engagerad i Ungdomens nykterhetsförbund, UNF, en annan i Latinamerikagrupperna och Amnesty, en tredje har varit lekmannaövervakare inom kriminalvården, och en fjärde anordnat fotbolls- och kulturevenemang för unga.

 

Leontine Olsbjörk är 20 år och går sitt andra år på Tollare. Förra året läste hon foto. Hon kommer från Göteborg, där hon var aktiv i UNF.

– Det började med att några vänner och jag ordnade en konsert. Sedan bildade vi en arrangörsgrupp, Randiga strumpor, som anordnade musikevenemang. Bland annat livemusiktävlingen Musik direkt, som nu har bytt namn till Imagine Sweden.

Leontine Olsbjörk var tidigare medlem i Älvsborgsföreningen UNF Kravall. På UNF:s webbplats beskriver de sig som distriktets coolaste förening.

– Vi hade en klubb, Tuggummi, där vi blandade alkoholpolitik och kultur. Folk kom för att dansa och lyssna på musik, men vi pratade också nykterhet och alkoholpolitik. Och så fixade vi alkoholfria barer på olika evenemang, som Way Out West, säger hon.

Leontine Olsbjörk är engagerad inom många områden. Foto: Anna Simonsson.

Hon började engagera sig för att slå hål på fördomar om tonåringar som lata.

– Jag ville visa att vi visst gör saker. Att göra saker som andra har glädje av har också gjort att jag fått en mening i livet som jag inte känt tidigare, säger hon.

Vad hon ska göra när kursen tar slut till sommaren vet hon inte än.

– Helst skulle jag vilja vidareutbilda mig inom kultur och event. Eller så blir det något helt annat, säger hon med ett leende:

– Jag gillar Stockholm och hoppas bli kvar här i höst.

Det finns många områden hon kan tänka sig att engagera sig i.

– Rasismen eller hela #metoo-rörelsen. Det är sådant jag brinner för. Det finns så mycket att göra – även här på skolan. Det är bara att sätta igång, säger hon.

För Leontine Olsbjörk verkar handling alltid ligga nära till hands.

– Vi hade en händelse på skolan i höstas med hot på grund av sexuell läggning. Då drog jag igång ett fotbollslag för tjejer och transpersoner. Vi blev tio stycken som tränade fotboll ihop. Någon hade spelat mycket, men själv hade jag inte spelat alls. Det var jättekul.

Under vintern har träningarna legat nere.

– Men vi drar nog igång nu igen när våren har kommit.

 

Aron Habte och Milkias Habte brinner för fotboll och för att ge unga en meningsfull fritid. Foto: Anna Simonsson.

Aron Habte och Milkias Habte är båda 20 år och kusiner. De bor nära varandra och har gått i samma skola sedan högstadiet. Förra året läste Milkias Habte en kurs på distans på Tollare. Han gillade skolan och tipsade sin kusin. Nu läser de tillsammans igen. De delar även sitt ideella engagemang.

– Vi är ett kompisgäng från Akalla–Husby som 2014 drog igång en fotbollsturnering för att vi tyckte att det fanns för lite att göra för ungdomarna i området, säger Milkias Habte.

Turneringen har vuxit. I augusti genomfördes Västerorts Block Party, ett idrotts- och kulturevenemang som hölls i anslutning till ungdomsgården Reactor i Husby.

– Det blev jättestort. Det kom massor av folk, till och med från andra städer, säger Milkias Habte.

Festens första dag var full av matcher i fotboll och basket. Andra dagen hölls en konsert med kända artister.

– När vi startade vår verksamhet sa vi bara till folk att de skulle komma och spela fotboll med oss. Nu är allt mer organiserat. Vi har bildat föreningen Maestro events för att kunna ordna turneringar med fina priser, säger Aron Habte.

Och det har de verkligen lyckats med. Vinnande lag har fått en utlandsresa.

– Vi har varit i Italien, Barcelona och Paris med vinnarlag. De har fått se fotboll och titta på sevärdheter. För många av ungdomarna har det varit deras första utlandsresa, säger Milkias Habte.

Kusinernas mål är att ge ungdomarna fina upplevelser.

– Fotboll är något vi lockar med, men syftet är egentligen att ge dem en dag de aldrig glömmer, säger Milkias Habte.

De har också genomfört ett ”killforum”.

– Vi träffade 16–18 högstadiegrabbar och pratade livskunskap tre gånger i veckan under höstterminen. I vårt område är det vanligt att man har många frågor. Ibland pratade vi inte alls utan bara umgicks, säger han.

Ungdomarna är drivkraften för kusinerna.

– Jag kan se mig själv i dem. När jag var i deras ålder och hade det jobbigt så fanns ledarna på Reactor där. När jag hade problem i skolan fick jag hjälp med skolarbetet och när jag inte orkade gå till träningen peppade de mig, säger Aron Habte.

Kusinerna har sina framtida mål klara.

– Jag vill läsa till socialpedagog här på Tollare, säger Milkias Habte.

– Jag vill plugga till fritidspedagog. Jag har jobbat som fritidsledare förut och tyckte det var kul. Helst vill jag läsa på Södertörn så jag kan bo kvar i Stockholm, säger Aron Habte.

 

Rasten är slut och klassen har lektion. De har läst ett par kapitel i boken Driv och pratar om innehållet; hur man talar om svåra saker med barn, vikten av att lyssna och att inte ställa ledande frågor. De talar också om hur det går till att göra en orosanmälan.

– Ideella ledare har, till skillnad från skolpersonal, inte någon skyldighet att anmäla om de misstänker att ett barn far illa, men man har ändå ett ansvar, säger läraren Jenny Nordfält.

Hon förklarar också att man inte behöver några bevis för att anmäla. Det räcker att man känner att det är något som inte stämmer.

– Jag visste inte att det var så enkelt. Jag trodde det skulle gå igenom polisen, säger Yolanda Ortiz Dubon.

Läraren Jenny Nordfält (i gul tröja) leder samtalet med deltagarna Milkias Habte, Aron Habte, Asya Cakar, Ivan Anwar och Yolanda Ortiz Dubon. Foto: Anna Simonsson.

Flera av deltagarna vittnar om hur bra lärare de har och vilken nytta de kommer att ha av innehållet i kursen.

– Om man brinner för att engagera sig så är det intressanta ämnen och teman. Vi får också göra många bra studiebesök, säger Ivan Anwar.

Klassen har tillämpat sådant de lärt sig genom att tillsammans genomföra Vit jul-aktiviteter veckan före jul. Familjer bjöds på julbord, pyssel, julmustprovning och tillverkning av pepparkakshus. En fotograf fanns på plats som tog foton av barn och familjer. En grupp barn fick åka på utflykt till Jumpyard, en anläggning där man kan hoppa på studsmattor och klättra.

Dela artikeln:
0