Alkoholfritt

Ökad efterfrågan ger större utbud av alkoholfria drycker

Efterfrågan på alkoholfråga drycker ökar. Det lockar allt fler producenter att komma med nya produkter.

– Vi märker särskilt av ökad efterfrågan på de helt alkoholfria produkterna, upp till 0,5 procent, säger Joakim Reuszner, marknadsansvarig för Lindeman’s i Norden, till Accent.

Lindemans är en av de vinproducenter som säljer mest på Systembolaget. Nu är de intresserade av att växa även på det alkoholfria området.

– Vi lanserade våra första lågalkoholprodukter för ungefär ett år sedan. Det var dels ett vin med 5,5 procent och dels ett med 0,5 procent. Nu kommer vi med en serie nya produkter med samma styrka som lättöl, säger han.

Från att ha varit en perifer produkt har alkoholfria- och lågalkoholprodukter nu blivit en faktor att räkna med för industrin.

– Vi har haft ögonen på den här marknaden ganska länge nu och sett vartåt det barkar. Vi har också gjort en konsumentundersökning och en undersökning bland handlare innan vi vågade satsa. Mest glädjande är att många unga anammat trenden, säger Joakim Reuszner.

Han tror att kategorin kommer att fortsätta växa.

– Kunderna är intresserade av mer smakrika alternativ till lättöl och vatten, säger han.

Mer från Accent