Nykterhet

Nytt medlemslöfte i MHF

Helnykterhet är inte längre något krav för att bli medlem i MHF. På förbundsmötet i juni bestämdes att en ny typ av medlemskap, trafiknykter, ska införas parallellt med det helnyktra.

Vid Motorförarnas helnykterhetsförbunds, MHF, förbundsmöte i juni bestämdes att procentsatsen i medlemslöftet ska tas bort och ersättas med ”en helnykter och drogfri livsstil”. Det skriver tidningen Motorföraren.

Dessutom införs en ny form av medlemskap, trafiknykter, där man lovar att vara helt nykter i samband med trafik, på land, till sjöss och i luften och i övrigt vara helt drogfri.

– Vi har inte tagit bort något nykterhetslöfte. I stället har vi lagt till ett nytt, säger MHF:s ordförande Maria Bergström till Accent.

Till förra förbundsmötet fick MHF in både motioner om att sänka gränsen till 0,5 och motioner om att ta bort gränsen helt, utom i trafiken.

– De 2,25 procenten är en livsmedelsteknisk fråga. Det är nog mest vi inom nykterhetsrörelsen som håller reda på volym- och viktprocent. Folk i allmänhet har klart för sig vad som är en alkoholhaltig dryck, vin till exempel. Nu har ju Systembolaget börjat sälja drycker med mycket lägre alkoholhalt. Förslaget att sänka löftet till 0,5 handlar bara om vad industrin klarar av rent tekniskt. Procentdiskussionen är en pseudodebatt anser vi. Den slipper vi nu, säger Maria Bergström.

Men är det inte risk att medlemmar kan anse att de lever nyktert även om de tar ett glas vin någon gång ibland?

– För dem har vi ju trafiknyktert medlemskap, så det tror jag inte blir något problem, säger Maria Bergström.

MHF hoppas att den nya formen av medlemskap ska ge fler medlemmar.

– Vi öppnar för människor som vill vara med och kämpa för trafiknykterhet. I den kampen vill vi gärna ha med dem som lever i stort sett nyktert, säger Maria Bergström.

Redan tidigare har den som inte velat avlägga nykterhetslöfte kunnat bli en MHF-supporter. Support avskaffas nu och ersätts av trafiknykter.

Alla var inte överens om beslutet. Rolf Bromme, ombud för region Mälardalen, reserverade sig.

– Jag var positiv till ett nytt löfte om trafiknykterhet för dem som tidigare kallades Support, men jag tycker inte att de som inte är helnyktra ska få samma rättigheter som andra medlemmar och ha rösträtt på årsmöten, säger han till Accent.

Han tror inte att den nya medlemsformen kommer att generera fler medlemmar.

– Förbundsledningen tror att det här kommer att ge oss fler medlemmar, men det tror inte jag. Vi tappar supportrar snabbare än vi tappar de helnyktra medlemmarna. Supportrarna kommer att erbjudas det nya medlemskapet, men jag tror inte att så många kommer att nappa på det. Däremot vet jag flera helnyktra medlemmar som säger att de kommer att lämna organisationen nu, säger han.

Han var också emot att avskaffa definitionen på helnykterhet genom att ta bort den bestämda procentsatsen.

– MHF kräver mycket hårda regler för allmän trafiknykterhet och hårda straff för dem som bryter mot promillelagen. Det blir därför mycket märkligt att MHF nu inte bryr sig om att definiera vad helnykterhet är. Mitt förslag var att man skulle skärpa reglerna för medlemmar från 2,25 volymprocent till 0,5 volymprocent. I stället avskaffades gränsen och därmed går det inte att utesluta personer som bryter mot MHF:s stadgar i detta avseende. Gränsen blir s.a.s. flytande, säger han.

Mer från Accent