Nykterhet

Ny satsning på värvning i Örebro

Nu ska nya medlemmar värvas i ”kalla” områden”. Organisationsansvariga Eva Blomqvist berättar att man under juni gör ett test med telemarketing i ett bostadsområde i Örebro där det finns få medlemmar men mycket lokal verksamhet.

-Alla känner till Café Skogen vid Glomman där man kan spela minigolf, fika eller delta i andra aktiviteter. Men många kanske inte känner till att det är IOGT-NTO som driver stället. Vår idé är att försöka värva medlemmar utifrån tanken att Café Skogen har mycket positivt att erbjuda.

De 900 adresser som har valts ut får ett ”personligt” brev på posten med information om det kommande samtalet från ett telemarketingföretag samt om IOGT-NTOs verksamhet. Därefter kommer de utvalda familjerna att ringas upp.

-Vi tror och hoppas att detta kommer att fungera. Lyckas vi värva fem procent av dem vi ringer är det bra och i så fall kommer vi att köra på fler ställen i landet. Men detta är tills vidare ett test. Vi har redan provat olika varianter med testgrupper som värvas via telemarketing och har fått lite olika utslag. Att koppla värvningen till lokal verksamhet tror vi dock mycket på.

Maria Zaitzewsky Rundgren

Mer från Accent