Nykterhet

Ny kampanj ska bryta alkoholnormen

Nästa vecka lanserar UNF sin nya kampanj, Bryt! Kampanjen syftar till att bryta alkoholhetsen bland universitetsstudenter.

Party, party med massor av alkohol brukar vara normen när man börjar plugga på universitet och högskola. Enligt en undersökning från IQ är åldersgruppen 18-24 den som dricker mest alkohol – samtidigt som många upplever att det är svårt att stå emot alkoholhetsen. Det vill nu UNF ändra på och drar därför igång kampanjen Bryt.

– Det är en normbrytande kampanj kopplad till studentkulturen. Kampanjen är både digital och fysisk. Den kommer att lanseras på Facebook och på vår webbplats, där man kan ”signa” sig och få material som är anpassat efter ens intressen och önskemål. Det kan exempelvis handla om träning och hälsa, säger Amanda Borg, som är kampanjledare tillsammans med Christine Gelfgren.

Den fysiska delen av kampanjen handlar om att en campusturné där Amanda och Christine åker ut i en kampanjdekorerad skåpbil och träffar studenter ute på universiteten.

– Vi kommer att informera och arrangera aktiviteter utifrån studenternas önskemål, säger Amanda Borg och berättar att den delen av kampanjen drar igång den 8 april, efter påsk, och kommer att pågå under hela våren. Därefter kommer den att fortsätta i september när höstterminen startar.

Vad vill ni uppnå med kampanjen?

– Vi vill få studenterna att börja reflektera kring alkoholnormen och alkoholhetsen i universitetsvärlden. Den känns för de flesta så ”normal” att man inte ens tänker på den. Samtidigt upplever många att det är jobbigt och svårt att stå emot. Vi vill vara en motkraft och bryta hetsen, säger Amanda Borg.

Mer från Accent