IOGT-NTO

Den här veckan ska IOGT-NTO synas i hela Sverige

Den här veckan är tanken att IOGT-NTO ska synas överallt. Det är tredje gången kampanjen går av stapeln – den senaste gången var i höstas – och kampanjansvarige Robert Lindh är imponerad över de cirka 80 anmälda aktiviteterna.

Tanken med kampanjen är att IOGT-NTO dels ska bli mer synligt ute på gator och torg – och det gör man förstås bäst genom olika typer av utåtriktade aktiviteter – och dels att värva nya medlemmar.

– Aktiviteterna handlar främst om värvning. Den förening som värvar minst en medlem är med och tävlar om 5000 kronor i vinstpengar, säger Robert Lindh och berättar att aktiviteterna kan se väldigt olika ut.

I Forshaga knackar man dörr. I Hudiksvall står IOGT-NTO och värvar hos Guldsmeden och på många ställen värvas det flitigt på köpcentra och stora snabbköp. Bäst hittills är Västernorrland som anordnar en mängd olika aktiviteter. Men det räcker med en enda för att föreningen ska få 1000 kronor av förbundet som belöning för att man medverkar till synliggöra IOGT-NTO.

– Det vi ser är att allt fler föreningar ordnar fler aktiviteter när de ändå håller på. Det känns som att kampanjen börjar ”sätta sig” och att föreningarna nu förstår att man inte måste ordna aktiviteter en hel helg. Det räcker med att stå två timmar och värva och kanske bjuda in till en kvällsaktivitet. Det måste inte vara komplicerat, konstaterar Robert Lindh.

Kampanjen ”IOGT-NTO Överallt” håller på mellan den 15 och den 24 mars. Här kan du se en karta över alla planerade aktiviteter.

Mer från Accent