Nykterhet

Miljonregn över Vit Jul

Från och med 2015 går IOGT-NTO, UNF, Junis och NSF tillsammans in med drygt 2,8 miljoner kronor till Vit Jul, vilket är nästan tre gånger mer än hittills. Det bestämdes i går på riksstyrelsemötet.

– Det känns förstås jättekul att förbunden vill satsa så mycket pengar på Vit Jul-kampanjen. Det visar att man tycker att den är viktig och värd att prioritera, säger Lisa Forsström, verksamhetsutvecklare på Vit Jul.

Även Rosa Bandet, Change och Rädda Barnen har utryckt att man tycker att kampanjen är viktig och det har bidragit till att de fyra förbunden har tagit beslutet att satsa mer pengar.

Lisa Forsström har ännu inte hunnit fundera på hur pengarna ska användas, men har en vision om att få ännu fler att ta ställning och att göra Vit Jul ännu mer känd.

– Jag tänker mig att vi kan utöka företagssamarbetena och att vi kan göra ännu fler och bättre aktiviteter för barnen under julhelgen, säger hon.

Vit Jul-kampanjen startade 2007 och har vuxit för varje år. Julen 2013 skrev 20 000 personer under för en jul utan alkohol – för barnens skull.

Mer från Accent