Nykterhet

Miljonlotteriet är reklameffektivaste lotteriet i Sverige

Reklameffektivaste lotteriet i landet är Miljonlotteriet – som är dubbelt så effektivt som Postkodlotteriet. Det visar en ny undersökning från Indikat.

Miljonlotteriet gör dubbelt så effektiv reklam jämfört med Postkodlotteriet, trots att IOGT-NTO:s lotteri investerar betydligt mindre i media och reklamsammanhang jämfört med sina konkurrenter. Det visar en pinfärsk undersökning från Indikat Konsument, ett företag som granskar reklameffektivitet. Miljonlotteriet rankades högst och följdes av Postkodlotteriet som kom tvåa.

– Det känns förstås jätteroligt. Orsaken till att Miljonlotteriet har hamnat högst upp på listan har sannolikt med vår strategi, att använda äkta vinnare som lever ut sin dröm på riktigt, att göra, säger Åsa Fredriksson, kommunikationschef på Miljonlotteriet.

Hon berättar att 2014 lanserades konceptet ”Vinn din dröm” där två 75-åriga tvillingar, Rita och Maud som vunnit jackpott på Miljonlotteriet agerar framför kameran.

– De är varma, genuina och ger reklamfilmerna en starkt emotionell känsla, där vi får följa damerna på en av sina drömresor i världen. Vi har dessutom fått massor av PR på tvillingarna. Nästa gång vi ser dem i tv-rutan är vecka 26 och 27, säger Åsa Fredriksson.

Miljonlotteriet rankas som topp-tio i reklameffektivitet totalt, i konkurrens med samtliga företag från alla branscher i hela landet. I topp ligger Nordea följt av Marabou och Heineken. Miljonlotteriet hamnar som nummer sju på den listan, som Indikat Konsument också står bakom. Postkodlotteriet hamnar på plats 36 och Bingolotto på plats 40.

Mer från Accent