Nykterhet

Medlemmar vässar sina kunskaper om lobbying

Florence Berteletti, chef för organisationen Smoke Free Partnership. Foto: Joanna Wågström

Effektiv lobbying och industrins marknadsföring av alkohol var temat för kursen Förpackad som gick av stapeln under helgen på Tollare folkhögskola. Ett trettiotal medlemmar från UNF och IOGT-NTO deltog i kursen.

– För att blir framgångsrika i alkoholfrågan måste ni samarbeta med andra samhällsaktörer som läkare och forskare. Ni måste enas om en fråga och satsa allt på den. Så gjorde vi med tobaksfrågan, sade Florence Berteletti, chef för organisationen Smoke Free Partnership, som i många år lobbat emot tobak i Europa. Hon besökte Sverige för att föreläsa om den framgångsrika tobakslobbingen för deltagarna på kursen Förpackad.

Intresset var stort från åhörarna och det kom många frågor till Florence Berteletti om allt från hur man ska hantera industrin till hur Europa förhåller sig till det svenska lobbyarbetet som pågår när det gäller snus.

Målet med kursen Förpackad är att ge deltagarna verktyg att jobba alkoholpolitiskt. Under de tre dagar som kursen pågick fick deltagarna, utöver Florence Bertletti, lyssna till pr-konsulten Mattias Claesson som delade med sig av sin kunskap om lobbying, marknadsföring och kommunikation. Och riksdagsledamoten Elin Lundgren (S) som pratade om sina erfarenheter av lobbying.

Intresset var stort inför kursen som är ett samarbete mellan IOGT-NTO, UNF och Tollare folkhögskola. De trettio platserna blev snabbt fulla och när det i fredags var dags för kursstart samlades 33 deltagare för att lyssna, diskutera och göra övningar,  samt lägga upp en plan för någon aktivitet de kan genomföra på hemmaplan med hjälp av de kunskaper de fått på kursen.

Joanna Wågström

Mer från Accent