Konsumentombudsmannen granskar Miljonlotteriet

Av: Maria Zaitzewsky Rundgren

Efter ett antal anmälningar tidigare i år väljer nu KO att granska Miljonlotteriets marknadsföring närmare.

Ett tiotal privatpersoner anser sig har blivit förda bakom ljuset. Några har fått fakturor med vidföljande betalningskrav utan att ha ingått något avtal. De menar att de lovats ett par skraplotter utan ytterligare förpliktelser, men i själva verket har Miljonlotteriet bundit kunden till ett abonnemang. Flera anmälare hävdar att de aldrig fyllt i något svarskort om att få lotter och att de – när de ringt kundcenter för att klaga – fått kalla handen. ”Er handläggning av ärendet är att betrakta som osund och aggressiv marknadsföring” skriver en missnöjd kund.

Av anmälningarna framgår också att marknadsföring har riktats mot minderåriga, då marknadsföringsmaterial i form av direktreklam har skickats till personer under 18 år. På hemsidan saknades dessutom information om företagets organisationsnummer och e-postadress, enligt Konsumentombudsmannen. Men detta är fel, menar Miljonlotteriets vd Ludwig Alholt.

-Alla uppgifter har funnits på hemsidan hela tiden. KO var för snabba och missade det, säger han och tillägger att övriga anmälningar har fått lite för stora proportioner. Samtliga ärenden är sedan länge avslutade till kundens fördel. Alholt konstaterar att det i dag är ganska vanligt att missnöjda kunder anmäler direkt till KO, i stället för att invänta en lösning med företaget. Dessa anmälningar bör alltså ses i det ljuset.

-Men vi tar givetvis allvarligt på detta eftersom vårt mål är hundra procent nöjda kunder. Vår princip är att hellre fria än fälla och så har vi också gjort i dessa fall. Vi har i dagarna skickat ett yttrande till Konsumentombudsmannen och jag kan inte tänka mig annat än att de är fullt nöjda med våra svar, säger Ludwig Alholt.

Maria Zaitzewsky Rundgren

Dela artikeln:
0