KO stämmer IOGT-NTO
Foto: Nathalie C. Andersson

KO stämmer IOGT-NTO

Konsumentverket stämmer IOGT-NTO på 10 miljoner kronor. KO hävdar att Miljonlotteriet gjort sig skyldig till allvarliga överträdelser vid telefonförsäljning. "Vi kommer självklart att genomföra alla insatser som krävs kopplat till den här stämningsansökan", säger IOGT-NTO:s generalsekreterare.
Av: Eva Ekeroth

Konsumentombudsmannen, KO, anför bland annat följande skäl till att man tar ärendet till domstol: Säljsamtal där säljarna hävdat att de inte är säljare, där den uppringde får veta att den är speciellt utvald eller ger intryck av att personen vunnit, trots att det inte är sant, eller får information om att man inte binder sig för något om man köper en prenumeration på lotter. Säljarna har inte heller uppgivit att vinsterna är varor och inte pengar.

– Vi har fått in anmälningar sedan 2011 och inte sett någon förbättring. Konsumentverket har haft en dialog med IOGT-NTO under hela hösten och försökt dem att frivilligt åtgärda bristerna, men för cirka tre veckor sedan överlämnades ärendet till KO. Det har vi meddelat IOGT-NTO, säger Carolina Andersson, processråd på Konsumentombudsmannen, KO, till Accent.

Vid ett besök på Miljonlotteriet i början av september fick Accents reporter intrycket att en rad åtgärder har vidtagits och att problemen ligger längre tillbaka i tiden. Stämmer inte det?

– Inga förbättringar som märks hos konsumenterna i varje fall. Det senaste ärendet öppnades i augusti i år. Jag har sett att de bytt telemarketingbolag flera gånger, men de här problemen är inte kopplade till ett visst bolag eller en särskild säljare, säger hon.

Hon hävdar att det finns en systematik i överträdelserna.

– Jag har fått se säljarnas manus. De är fortfarande formulerade så att de är grund för marknadsstörningsavgift. Då hjälper det ju inte hur många gånger man byter bolag eller individer, säger hon.

 

På IOGT-NTO är man överrumplade över beskedet.

– Det är allvarligt och tråkigt när en sådan här sak inträffar, vårt lotteri gör det möjligt för våra ideella krafter att driva verksamhet i hela Sverige. Därför är Miljonlotteriets kunder otroligt viktiga och en sådan här situation är otroligt tråkig för alla inblandande. Så fort vi fick handlingarna från Konsumentverket vid klockan 11 i dag började vi på en gång gå igenom det, säger Peter Moilanen, generalsekreterare på IOGT-NTO.

I nuläget har varken han eller andra tjänstemän hunnit gå igenom allting ordentligt.

– Men vi kommer självklart att genomföra alla insatser som krävs kopplat till den här stämningsansökan. Eftersom det handlar om en juridisk process och vi inte kan föregå den så kan jag inte gå in på några fler detaljer utan vårt juridiska ombud jobbar med frågan, säger han.

Dela artikeln:
0