Alkoholreklam

IQ vill ha mer aktiv tillsyn av alkoholreklam

Alkohol är en av de största kategorierna för reklam i Sverige. 2014 lade alkoholindustrin 1,4 miljarder kronor på marknadsföring. Nu vill IQ att regelverket för alkoholreklamen stramas upp och ses över, för folkhälsans skull.

Midsommarhelgen utgör för många svenskar den officiella början på sommaren och med den en ökad alkoholkonsumtion. Enligt IQ – ett dotterbolag till Systembolaget vars mål är att få människor att reflektera över sitt drickande – är den allt mer frekventa alkoholreklamen en stark bidragande orsak till att fler dricker mycket framför allt under sommaren.

– 2014 kostade alkoholreklamen i Sverige 1,4 miljarder kronor enligt siffror från SIFO. År 2000 var kostnaden 8 miljoner, så ja, ökningen är enorm på femton år, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Han menar att det är bekymmersamt eftersom många unga nås av och påverkas av reklamen. Han skulle vilja se en mer aktiv tillsyn, men även en översyn av hela regelverket kring alkoholreklam.

– Man fråga sig om dagens regelverk för alkoholreklam på ett tillfredställande sätt värnar folkhälsan. Regelverket har öppnats upp och det har blivit lättare och lättare att göra reklam för alkohol, säger han och tillägger att alkohol är en av de allra största kategorierna inom svensk marknadsföring. Av 92 reklamområden som SIFO undersöker ligger alkohol på elfte plats.
Linda Engström, kommunikations- och påverkanschef på IOGT-NTO, håller med om att alkoholreklamen tar upp väldigt mycket annonsplats i svensk press – särskilt inför stora högtider som midsommar. I förra veckan intervjuades hon i SVT Rapport om just detta och kunde då konstatera att många sidor i bland annat Svenska Dagbladet hade alkoholreklam som täckte tre fjärdedelar av en sida.

– Det var häpnadsväckande mycket, sida upp och sida ner. Den tydligaste konsekvensen är normaliseringen. Man vänjer sig vid att se alkoholreklam överallt och denna normaliseringsprocess och en ökad alkoholkonsumtion hänger givetvis ihop, säger hon.

Mer från Accent