Miljonlotteriet

IOGT-NTO tillbakavisar KO:s anklagelser

Konsumentombudsmannen hävdar att IOGT-NTO är skyldig till allvarliga överträdelser vid försäljningen av Miljonlotter. IOGT-NTO anser å sin sida att KO inte tagit hänsyn till de åtgärder som redan vidtagits.

Accent rapporterade igår om att Konsumentombudsmannen, KO, stämmer IOGT-NTO och kräver tio miljoner kronor. Enligt KO har de haft en dialog med IOGT-NTO hela hösten.

– Det stämmer inte. I slutet av augusti lämnade vi en hel lista till Konsumentverket över vilka åtgärder vi har vidtagit. Sedan dess har de bara hört av sig för att få kompletterande uppgifter. De har tackat och sagt att de ska återkomma, men inte när. De har hänvisat till hög arbetsbelastning. Inte ett ord om att de inte är nöjda med de åtgärder vi vidtagit, säger Laura Luna, pressansvarig på IOGT-NTO.


KO hävdar att IOGT-NTO
har fått besked om att ärendet skulle överlämnas till dem från Konsumentverket. Något sådant besked känner inte Laura Luna till när Accent frågar efter det. Några timmar senare har efterforskningar givit resultat. Beskedet är funnet. Det har skickats till konsumentombudet på Miljonlotteriet.

– Det är hon som är ansvarig för kundkontakterna på Miljonlotteriet. Hon såg inget alarmistiskt i det beskedet. Ingen i ledningen för vare sig Miljonlotteriet eller IOGT-NTO, inte heller vår jurist, har nåtts av informationen och ingenstans har det framkommit att de ska gå till domstol, säger Laura Luna.

Kännedom om stämningen fick IOGT-NTO via media.

– Vi blev helt tagna på sängen. Det känns lite konstigt att få reda på det genom att media ringer och vill ha en kommentar. Ett par timmar efter att Konsumentombudsmannen gick ut med pressmeddelandet fick vi beskedet till vår info-mejl. Inte heller denna gång gick informationen direkt till vår jurist eller ledningen, säger hon.

IOGT-NTO anser inte heller att säljarnas samtalsmanus strider mot reglerna.

– Om vi har gjort fel vill vi förstås veta det. Jurister har tittat på manuset och gjort bedömningen att det följer de regler som gäller. När KO bad om manuset fick de det med vändande post. Att de skulle ha invändningar mot innehållet har vi inte fått någon information om, säger Laura Luna.

KO hänvisar till ljudfiler från samtal som man anser visar att IOGT-NTO lurat konsumenterna. Enligt Laura Luna är ljudfilerna gamla.

– De försäljarna finns inte kvar längre och får inte arbeta för oss mer. Det påpekade vi redan i skrivelsen till Konsumentverket i augusti, säger hon.

Även om Laura Luna har synpunkter på hur kommunikationen från Konsumentverket/Konsumentombudsmannen har fungerat så tycker hon att det här visar att telemarketing är problematiskt.

– Det är oacceptabelt och helt emot vår värderingsgrund att sälja lotter med påstridighet och lögner, säger hon.

Mer från Accent