Nykterhet

IOGT-NTO låter medlemmar kartlägga marknadsföring av alkohol

Torsdagen den 10 november och lördagen den 12 november kan vem som helst som känner sig manad hjälpa IOGT-NTO att föra dagbok över hur ofta och på vilket sätt alkohol marknadsförs i svensk reklam. Deltagarna kommer att få besvara en rad frågor rörande reklamen de ser. Tanken är att kartlägga hur mycket och vilken sorts alkoholreklam som visas. Projektet FörPackat ligger bakom initiativet, som ska ingå i en större undersökning av alkoholreklam i Sverige.

-Det finns ett antal lagar och rekommendationer som styr marknadsföring av alkohol. Men vi vet inte om, och hur, de följs. Därför vill vi, med medlemmars hjälp, undersöka hur verkligheten ser ut genom att be om att skriva en slags marknadsföringsdagbok, säger Tove Korske, projektledare.

Den som vill medverka förbinder sig att göra anteckningar om alkoholreklam under båda dagarna. Intresserad? Skicka en anmälan och/eller förfrågan till tove.korske@iogt.se för mer information.

Maria Zaitzewsky Rundgren

Mer från Accent