Nykterhet

IOGT-NTO både twittrar och bloggar

Sedan en tid tillbaka driver IOGT-NTO-förbundet ett antal olika bloggar. Man finns också på mikrobloggtjänsten Twitter och på det sociala nätverket Facebook.

 – Det fanns ett behov av att kunna kommunicera på ett mer snabbfotat sätt, säger Lydia Mörling, webbkoordinator på IOGT-NTO och den som sköter det mesta av organisationens kommunikation via sociala medier.

På IOGT-NTO:s officiella hemsida presenteras regelbundet nyheter, pressmeddelanden och allmän information om organisationen, men Lydia Mörling menar att det inte är tillräckligt.

– Hemsidan är inte riktigt rätt form för all typ av information. Det finns saker som vi vill få ut som inte riktigt är nyheter utan snarare korta kommentarer eller tyckanden om saker. Då passar det jättebra med en blogg. Det blir lite intimare, man kan säga att bloggen ger IOGT-NTO lite mer kött och blod.

Lydia Mörling menar att formerna blir friare på en blogg än på organisationens officiella webbplats.

– Människor har en ganska tydlig bild av vad en blogg är. Där kan man vara ganska personlig och språket är mindre formellt. Det behöver inte heller vara så långa utläggningar och inte på så blodigt allvar hela tiden. Bloggen klarar en väldig spännvidd mellan stort och smått.

En blogg är dessutom enkel att följa för läsarna. Här finns inga krångliga menysystem att leta sig fram i; inläggen hamnar rakt upp och ned i den ordning man publicerar dem med det nyaste överst.

– Det finns också funktioner som gör att man kan prenumerera på allt som skrivs i bloggen. En annan fördel är att läsarna kan vara delaktiga och kommentera.

Bloggen ”I rörelse” har ett antal skribenter. Mest aktiva är Peter Moilanen, chef för IOGT-NTO:s verksamhetsenhet, och Lydia själv. Några ytterligare skriver mer sporadiskt. Innehåller varierar: Den ena dagen kommer en snabb reaktion på en annons som Sveriges Bryggerier har i de stora dagstidningarna. En annan dag kommer ett inlägg med bilder från ett arrangemang, eller information om någon ny undersökning som tagits fram.

– Bloggen är en yta där vi snabbt kan komma ut med saker. Jag tycker att det gör att vi är mer aktiva och på tårna i vår kommunikation än tidigare, nu kan vi reagera och tycka till direkt. Förutom att folk utanför organisationen får veta vad vi tycker så bygger den både kunskap och stolthet internt.

Att IOGT-NTO finns på både Twitter och Facebook gör också att organisationen syns ännu mer, både inåt och utåt, menar Lydia Mörling. Användandet av de sociala nätverken har exploderat de senaste åren och det är bra att finnas där folk är.

– Men Twitter är också ett bra verktyg för omvärldsbevakning. Det är enkelt att lägga upp sökningar och så fort någon skriver något om exempelvis IOGT-NTO så ser jag det och kan reagera. Det blir ett öra mot marken.

Bloggen: irorelse.wordpress.com
Twitter: twitter.com/IOGTNTO
Facebook: facebook.com/iogtnto

Pierre Andersson

Mer från Accent