MHF

Hallå där Mikael Lindberg …

... ny chefredaktör på MHF:s medlemstidning Motorföraren.

Grattis till nya jobbet! Hur känns det?
– Det känns väldigt bra.

Hur kom det sig att du hamnade på Motorföraren? Hade du kontakt med MHF (Motorförarnas helnykterhetsförbund) sedan tidigare?
– Nej, men jag blev uppringd av MHF:s vd Göran Sydhage som undrade om jag inte ville komma på intervju. Även om jag inte haft kontakt med MHF tidigare så har jag tidigare varit anställd på samma förlag som Motorförarens förre chefredaktör Gustav Liljeberg.

Vad är anledningen till att du söker dig till en organisation som fokuserar mycket på trafiknykterhet?
– Trafiksäkerhet överlag har alltid legat mig varmt om hjärtat. Jag var tidigare chefredaktör på en tidning som heter 4 Wheel Drive. Där skrev jag mycket om de frågorna, både i ledare och reportage. Säkerhet kan vara både små och stora frågor. Jag hade en tanke på att dra igång en kampanj för lag på att gångtrafikanter ska använda reflexer under den period då det är lag på att vinterdäck på bilen.

Då antar jag att du gillar alkobommarna?
– Ja, jag har kört långtradare tidigare och då har jag sett en hel del påverkade förare, främst utländska. Alkobommar skulle vara en bra chans att stoppa dem.

Vad kan du tillföra Motorföraren?
– Det är min första dag på jobbet så jag har inte hunnit sätta mig in så mycket ännu, men jag har en lång erfarenhet av tidningsbranschen som jag hoppas ska komma till nytta. Dessutom tror jag att jag har nytta av min tidigare erfarenhet som långtradarchaufför och så är jag tekniskt kunnig. Jag renoverar och bygger bilar på fritiden.

Vadå för bilar?
– Som min tidigare anställning antyder är jag intresserad av fyrhjulsdrift, det vill säga terränggående bilar.

Men sådana finns att köpa, man måste inte bygga dem själv.
– Nej, jag vet. Jag har en ny också, men de massproducerade bilarna blir alltid en kompromiss. Bygger man den själv så bygger man den så att den passar en själv och blir precis som man vill ha den. Min favorit just nu är min Jeep CJ-5 från 1975. Den blev jag klar med 2010 och nu har den insprutningsmotor och modern fjädring och komfort. Den har precis gått 600 mil. De här bilarna kör man inte runt med till vardags precis.

Vad ser du fram emot i ditt nya jobb?
– Jag hoppas på mycket kontakt med läsarna och att få tips och uppslag till intressanta reportage. Och så har jag förstått att MHF:s medlemmar är tekniskt intresserade och gillar att läsa om teknisk utveckling som självstyrande bilar, ledbelysning och annat. Så där får jag inte ligga på latsidan utan måste hålla mig uppdaterad.

Mer från Accent