Värvning

Hallå där Erik Wagner, hur gör du för att värva medlemmar på Twitter?

Erik Wagner, IOGT-NTOs ansvarige för strategisk utveckling, värvar gärna nya medlemmar via sociala medier. Här ger han sina bästa tips.

Hur värvar du via sociala medier?

– Ibland samtalas det om alkohol ur olika perspektiv på twitter och om jag uppfattar att någon inte dricker brukar jag ställa frågan om de vill bli medlemmar i IOGT-NTO. Jag får oftast positivt gensvar och några svarar att de har funderat på att bli medlemmar och tackar ja, medan andra kanske svarar att de måste fundera lite, att de inte är redo att bli nykterister. Jag upplever att det kan vara lättare att ställa frågan på twitter också om jag sedan innan känner till att en viss person inte dricker. Jag har värvat några medlemmar på det viset förra året.

Varför är det bra att värva via Twitter?

– Det är snabbt och enkelt och man kan lätt komma in i spännande diskussioner om alkohol. Även när diskussionen handlar om hur gott eller bra det är, som under nyårshelgen, är det tacksamt att komma med motargument. Jag tycker det är viktigt att vi från nykterhetsrörelsen syns på sociala medier och deltar i diskussionerna och för mig är det väldigt lärorikt. Och det tror jag det är för andra som deltar i diskussionerna också.

Har du några tips på hur man ska tänka om man vill värva via sociala medier?

Var tydlig med vad du tycker och vilken organisation du representerar. Var gärna extra ”på” under kampanjer som Vit Jul eller högtider som nyår, för då diskuteras alkohol flitigt på sociala medier. Då är chansen större att hitta folk att värva.

Mer från Accent