Glasklar kampanj ska visa svenskarnas förhållande till alkoholen
Natasha Jevtic Esbjörnsson. Foto: Maria Zaitzewsky Rundgren

Glasklar kampanj ska visa svenskarnas förhållande till alkoholen

Efter folknykterhetens vecka i maj lanseras IOGT-NTO:rörelsens nya insamlingskampanj Glasklar. Konceptet är helt nytt och bygger på människors erfarenheter och berättelser om alkohol.
Av: Maria Zaitzewsky Rundgren

Glasklar handlar om att bjuda in människor, medlemmar och andra, att dela med sig av sina personliga berättelser och erfarenheter kring alkohol.

–  Skillnaden är att vi vill prata med människor och lyssna på deras berättelser, snarare än att gå ut och säga hur det är. Det kan exempelvis handla om berättelser från barn eller anhöriga eller från kollegor på en arbetsplats. Tillsammans ska berättelserna skapa en bild av hur det ser ut bland svenskarna i dag, hur tankarna går kring alkohol och dess konsekvenser. Vi vill få folk att engagera sig och bilda opinion, säger Natasha Jevtic Esbjörnsson, insamlingsansvarig på IOGT-NTO.

 

Via kampanjen finns information om hur man kan hjälpa och lösa de problem som uppstår i alkoholens kölvatten, men också hur man som enskild kan bidra ekonomiskt till exempelvis bra barnverksamhet.

Insamlingskampanjen lanseras efter Folknykterhetens vecka och de berättelser som man lyckas samla in i förväg kommer att hamna i ett flöde på sociala medier. Därefter är förhoppningen att fler ska haka på och vilja dela med sig av sin berättelse. Man går in på kampanjsidan och skriver där, anonymt om man så önskar.

 

Kampanjen kommer att vara återkommande och den första lanseras till sommaren, då med fokus på verksamhet för barn och unga.

– Senare kan kampanjen ha som tema exempelvis alkohol på arbetsplatsen eller anhöriga, säger Natasha Jevtic Esbjörnsson.

Hon berättar att insamlingskampanjens syfte är att samla in pengar till nykterhetsrörelsen, men också att påverka, få fler att engagera sig samt stärka IOGT-NTO:rörelsens varumärke.

 

Kampanjen heter Glasklar, men det kommer att framgå tydligt att IOGT-NTO-rörelsen är avsändare.

– Vi behöver bredda bilden av vilka som påverkas av alkohol. Det är inte bara den som dricker och dess anhöriga. Alla berörs på ett eller annat sätt.

Kampanjen Glasklar kommer främst att synas i sociala medier, men även ute på gator och torg i någon form.

 

 

Vill du läsa mer om alkohol och andra droger? Prenumerera kostnadsfritt på Accents nyhetsbrev och få veckans nyheter direkt i din mejlbox:


»
Dela artikeln:
0