Lotter

Föreningspremie ska sätta fart på lottförsäljning

IOGT-NTO-föreningar som rekryterar lottköpare till Miljonlotteriet får en premie. "Vi vill involvera de lokala föreningarna mer," säger lotteriets vd Jonatan Hjort.

Ettusen kronor i kassan för varje ny prenumerant får de IOGT-NTO-föreningar som värvar till Miljonlotteriet – om kunden stannar kvar i minst tre månader.

Det nya premiesystemet är något Miljonlotteriet aldrig har använt förut, enligt Jonatan Hjort.

– Vad jag förstår är det helt nytt. Vi har gjort ett omfattande förändringsarbete på Miljonlotteriet där de lojala kunderna är vårt fokus, för vi tycker om långsiktiga relationer. Många av våra kunder tycker att IOGT-NTO:s ändamål är den starka drivkraften för att de ska fortsätta köpa lotter månad efter månad. Därför vill vi involvera de lokala föreningarna ännu mer, säger han.

Vad de intjänade pengarna ska gå till får föreningarna själva bestämma. De behöver varken lagra, packa eller skicka lotter – allt sådant sköts av Miljonlotteriet.

Första steget är att registrera sig på hemsidan. Därefter tar Miljonlotteriet kontakt med den registrerade föreningen och skickar iväg försäljningsmaterial; broschyrer, affischer och beställningstalonger. Även de nyrekryterade kunderna kan fylla i vilken förening de har värvats av på hemsidan.

– Vi tycker att ersättningen är rejäl, för vi vill verkligen att pengarna ska komma till nytta hos föreningarna. Dessutom hoppas vi att medlemmarna ska känna ökad stolthet över sitt lotteri och att man känner av det ända ner på lokal nivå , säger Jonathan Hjort.

Mer från Accent