Fler än 56 000 firar en vit jul i år

Av: Maria Zaitzewsky Rundgren

Under två intensiva kampanjveckor, mellan den 23 november och den 6 december, lovade 6557 Ullareds-shoppare att avstå från alkohol under julens tre dagar. Totalt har över 56 000 svenskar tagit ställning för en vit jul i år.

Vit Jul-projektet, vars syfte är att lyfta fram barnens situation och behov i förhållande till vuxnas alkoholkonsumtion, har haft en stor satsning utanför kassorna på varuhuset Gekås i Ullared. Intresset för att skriva under för en vit jul för barnens skull har varit stort.

– Vi har delat ut ballonger till barnen och informerat de vuxna om kampanjen och varför man bör tänka över hur man konsumerar alkohol kring barn, säger Carina Fabregat, projektledare för kampanjen.

Även Gekås vd, Boris Lennerhov, har skrivit på för en vit jul. Han är en av kampanjens ambassadörer och har lovat att inte skänka någon alkohol i julklapp till sina anställda.

Vit Jul genomförs för tredje året i rad och är en kampanj som drivs av IOGT-NTO, Ungdomens nykterhetsförbund UNF, IOGT-NTOs junioförbund och Nykterhetsrörelsens scoutförbund. Hittills har fler än 56 000 svenskar (inklusive medlemmarna i IOGT-NTO-rörelsen) tagit ställning för en vit jul i år.

Maria Zaitzewsky

Dela artikeln:
0